HAK heeft goed geboerd afgelopen boekjaar. Vooral dankzij de enorme populariteit van peulvruchten zag het groenteconservenbedrijf uit Giessen de omzet toenemen met 4% naar € 77,5 miljoen. Het verkoopvolume groeide eveneens met 4% naar 114,8 miljoen eenheden. Het operationele resultaat (genormaliseerde EBITDA) groeide maar liefst 27% tot € 10,1 miljoen.
De ‘Bonen erbij’ campagne met topkok Herman den Blijker was een van de succesvolste ooit gevolgd door de introductie van de innovatieve stazakverpakking met bonen in vier varianten (kidneybonen, kikkererwten, linzen en zwarte bonen). Omdat ze minder vocht bevatten kunnen deze bonen met een perfecte beet direct toegevoegd worden aan warme en koude gerechten zoals salades, soepen en anderen. Het merk trekt hiermee ook een jongere doelgroep die gezond eten en ‘convenience’ aanspreekt. De populariteit van peulvruchten als de trend in het nieuwe eten (meer plantaardig, minder dierlijke eiwitten) en HAK’s voorlopers rol in de promotie ervan, wordt in 2016 nog eens extra gesteund doordat de Verenigde Naties dit jaar heeft uitgeroepen tot het Jaar van de Boon.
Groei sneller dan de markt
Timo Hoogeboom, ceo van HAK, spreekt van een uitstekend jaar: “We zitten volledig op de koers die we in 2012 al hebben uitgezet. We groeien met het HAK merk in de Benelux en Duitsland sneller dan de markt. Met peulvruchten was dat in Nederland 13% (markt: 8%) en Duitsland 15% (markt: 11%). Ook onze marktaandelen groeiden niet eerder zo hard.”