Growers United viert zijn tweede lustrum en positioneert zich meer en meer volgens een geheel eigen visie.
Bij de start in 2013 was Growers United (toen DOOR geheten) nog een ‘kleine speler’ met 35 bedrijven en 270 hectare. Nu zijn 37 bedrijven lid van de coöperatie en is het areaal 650 hectare. Door autonome groei van de eigen leden en het aantrekken van nieuwe leden is Growers United uitgegroeid tot een van de toonaangevende vruchtgroenteproducenten in Nederland, schrijft de organisatie. Daarmee is Growers United kleiner dan marktleiders als Harvest House en Oxin Growers, maar de afzetorganisatie ontwikkelde zich naar een specialist. Een voorbeeld is het aandeel in de aubergineproductie in Nederland van 70 procent en een sterk tomatenblok. Dat doet het ook door te investeren in marktdata en marktkennis. Growers United is steeds vaker de kennispartner van serviceproviders en retailers.
Ook de afzetorganisatie zelf is vernieuwend met de coöperatie op aandelen en het gezamenlijk bezit van bedrijven. Coöperatievoorzitter Jack Groenewegen: “Ondernemende leden zijn cruciaal voor het functioneren als krachtige coöperatie. In tien jaar tijd hebben we ons ontwikkeld van samenwerken naar samen ondernemen.”
Moderne logistiek
Een grote stap in de ontwikkeling van de coöperatie was de bouw van een gezamenlijke verpakkingshal en kantoor in Maasdijk in 2020 en dit jaar de bouw van een nieuw verpakkingsbedrijf voor blokpaprika’s in Zwaagdijk. De productielijnen in Zwaagdijk zijn naar verwachting in september gereed.
De organisatie is daarmee klaar voor de toekomst, ook door de bestuurlijke vernieuwingen die dit jaar zijn doorgevoerd, stelt Growers United. Er is een bestuur voor teeltzaken. Tegelijk erkent de woordvoerder dat de organisatie nog midden in alle ontwikkelingen zit. “Er is een flink aantal stappen gezet, maar je bent nooit klaar. Met de bestuurlijke vernieuwing staat de structuur, maar we zitten nog middenin de uitvoering.” De nieuwe bestuursvoorzitter Fred van Heyningen begon in april bij Growers United.
Bedrijven doorgelicht op CO2-emissie
Op dit moment vraagt verduurzaming veel van de bedrijven, volgens de woordvoerder. “We hebben een Horti Footprint uitgevoerd op alle bedrijven. Binnenkort produceren we een duurzaamheidsverslag.” De Horti Footprint moet de standaard worden in Europa voor inzicht in de CO2-uitstoot van alle schakels in de keten. Een duurzaamheidsverslag geeft inzicht in de opgetelde scores van alle 37 bedrijven. “Dit is nu de nulscore op basis van veel indicatoren. Er is hard gewerkt door de bedrijven en hier op kantoor.”
Met het ontwikkelprogramma Future Proof, de coöperatie op aandelen, internationalisering en verduurzaming wil Growers United telers aan een sterkere positie helpen. Dat kan ook door innovatie. Growers United nam een aandeel in het datateeltbedrijf Source.
Op 17 juni vieren de leden en medewerkers van het tienjarig bestaan met een groots zomerfeest.