Groenten & Fruit Actueel
||

Grote vollegrondstelers van vrije markt naar ZON

Wat opvalt: deze bedrijven opereerden eerder zelfstandig op de vrije markt.
John Willems, interim-directeur afzetorganisatie ZON. – Foto: Van Assendelft Fotografie

John Willems, interim-directeur afzetorganisatie ZON. – Foto: Van Assendelft Fotografie

ZON maakt bekend dat acht nieuwe teeltbedrijven lid zijn geworden. Daaronder opvallend grote vollegrondsgroentebedrijven die hun bemiddelingscontracten van de vrije markt meenemen, ook supermarktcontracten.

De Koninklijke Coöperatieve Telersvereniging Zuidoost-Nederland U.A. (ZON) maakte de namen van nieuwe leden bekend. Het gaat om Vrankenhof, P.v. Osch groenteproducties, Compliment, Starberry en Bekerhof. Opgeteld is dat een indrukwekkende aanvulling op het vollegrondsgroentenpakket in Venlo. Compliment BV verbouwt bijvoorbeeld alleen al een tiental vollegrondsgroentegewassen op zo’n 450 hectare rond Volkel. Ook P. v. Osch groenteproducties is een snelgroeiend bedrijf.

Wat opvalt: deze bedrijven opereerden eerder zelfstandig op de vrije markt. Zij hadden hun eigen klanten, waaronder grote supermarktketens. Gaat ZON die klanten nu beleveren, bijvoorbeeld Jumbo? ZON-directeur John Willems: “Het is niet de intentie om bestaande afzetkanalen weg te gooien. We willen het juist zo goed doen dat we die kanalen kunnen uitbouwen. Dat kan dan weer kansen opleveren voor onze andere leden.” Willems beaamt dat Jumbo geen directe afnemer van ZON was. Gaan daarmee ook andere deuren open gaan nu Jumbo gezamenlijk inkoopt met Edeka en Picnic? “Ik kan niets vertellen over individuele contracten of afnemers, maar Jumbo is een aantrekkelijke afnemer, dan snap jij wel wat wij gaan doen.”

Bedrijven geven afzet uit handen

Volgens Willems is het aantal nieuwe lidbedrijven acht. Buiten de vijf genoemde zijn het familiebedrijven met een kleinere omvang. Zeven van deze acht bedrijven komen uit de vrije markt en niet van een andere afzetorganisatie. Willems: “Dat past bij onze meerjarenstrategie. Een van de doelstellingen was om aantrekkelijk te zijn voor niet-aangesloten teeltbedrijven. Ons doel is niet om te concurreren met andere afzetorganisaties, maar meerwaarde te bieden aan leden.”

Om bedrijven met deze omvang in de ZON-organisatie te krijgen – en dat zo soepel mogelijk te doen – was een lange voorbereiding nodig met een team van alle ZON-afdelingen (on-boardingteam). Willems: “We wilden dit doen met een gedegen voorbereiding. Welke wijzigingen moesten we doorvoeren in de organisatie of ICT?  Dit kun je niet last minute doen. Dan heb je het eerste halfjaar alleen maar problemen. ZON heeft door de groei bij bemiddeling ook zijn commerciële en ICT-afdeling met nieuwe mensen versterkt. Dat laatste ook omdat voor bepaalde klanten speciale automatiseringsoplossingen moeten worden geïnstalleerd.”

SIG&F subsidie niet enige lokker

Ook voor het opstellen van het subsidiejaarplan voor SIG&F zijn de gesprekken tijdig gevoerd. “Deze bedrijven draaien dit jaar mee in het jaarprogramma voor SIG&F”, zegt Willems. Komen deze bedrijven op de subsidiekansen af? Willems: “Het komt eigenlijk nooit voor dat SIG&F niet op de agenda staat, maar het gaat hier om zaken die veel breder zijn dan alleen dat. Want SIG&F faciliteiten zijn voor alle telersverenigingen hetzelfde. Wat we hier de laatste jaren gedaan hebben, is telers veel opties bieden met toegang tot veel klanten. Zij kunnen een individuele strategie maken en daarbij zijn veel smaken mogelijk. Ze kunnen voor een groep klanten werken of één klant, of met een groep telers collectief aan tafel gaan.”

Eén van de grootste in vollegrond 

De grote vollegrondsgroentenbedrijven zijn los van elkaar bij ZON uitgekomen, niet als groep of netwerk van telers. Volgens Willems is dat vooral op voorspraak van bestaande leden die de ambassadeursrol goed vertolken. Daar is Willems enorm trots op. ZON verdubbelt daarmee het vollegrondsgroentenareaal. In omzet blijft glas de grotere productgroep, verduidelijkt Willems wel. “We worden hiermee niet de grootste vereniging in vollegrond, maar wel een van de grootste. Of we daardoor interessanter worden voor retail? Ik denk het wel. ‘Olifanten vrijen met olifanten’ is het gezegde. We zullen het vooral goed moeten uitvoeren hier. Dan kunnen er mooie dingen ontstaan met kansen voor andere telers van ZON.”

Kansen voor digitaal platform; de klok

De nieuwe telers doen vooral bemiddeling, maar mogelijk biedt het grotere areaal ook kansen voor ZON om bij een aantal producten de positie voor de digitale klok te versterken. “Bij een aantal producten zien we veel klantpotentieel om te groeien. Als we meer bloemkool en meer prei en courgette kunnen aanbieden dan verwachten we klanten in dit kanaal beter te kunnen bedienen. Daarvoor hebben we marktonderzoek gedaan. Mogelijk willen deze bedrijven in de toekomst de klok ook  in hun afzetmix meenemen. Ale een partij lid is van de organisatie kun je makkelijker over dit soort dingen praten.“

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers