Doorgaan naar artikel

Groentepromotie ligt in de goot

Vorige week kwamen Britse onderzoekers met de aanbeveling om nóg meer groente en fruit te eten. Vanuit de groente- en fruitpromotie een mooi inhaakmoment. Maar het bleef het ijzingwekkend stil.

Als de Lidl in een of ander schimmige ranglijst op 1 eindigt met een product of productgroep, dan hangt binnen no time heel Nederland vol met billboards. “Lidl Weer De Beste in Groente en Fruit!”. “Lidl vaatwastabletten als beste getest!” “Lidl Slimste Adverteerder 2014!”

Het met veel internationale publiciteit beloonde groente en fruitonderzoek  van de universiteit van Londen, daar zouden de marketeers van Lidl wel raad mee weten. Maar de marketeers van de Nederlandse telers van groente en fruit… wat waren die vorige week aan het doen?

Het onderzoek met als conclusie dat wie 400 gram groente en 3 stuks fruit per dag eet 40 procent minder risico loopt om binnen nu en een jaar te sterven dan mensen die groente en fruit links laten liggen, werd in de media slechts gevolgd door heel veel half lollige, half hoofdschuddende commentaren over hoe het al onmogelijk was om de oude aanbeveling van 2×2 (of in Engeland five a day, 5x per dag) te halen. Of over de vermeende gaten en verkeerde aannames in het onderzoek.

Uit de Britse krant The Observer is het volgende commentaar samen te vatten: De Britse middenklassers lijken zich allemaal druk te maken over wat ze eten. Maar toch zullen velen zich vorige week niet erg druk hebben gemaakt over het nieuwe advies om tien stuks groente en fruit per dag te eten. De meesten letten tegenwoordig al niet meer op dat Vijf per Dag. Als je het goed bekijkt, zijn er eigenlijk niet meer ‘Vijf per Daggers’ dan vegetariërs. Niemand vertrouwt dat advies ook meer in een tijd van valse etiketten, het grote suikerdebat en de overweldigende macht van supermarkten. Daar komt nog de verwarring bij over wat je bij die vijf mag meetellen. Aardappelen bijvoorbeeld, telt dat? Wat Vijf per Dag vooral lijkt te doen, is de toch al enorme berg voedingsafval nog eens groter maken.

Als een als links-liberaal bekend staande krant al zo kort door de bocht meent te moeten schrijven over dit onderwerp (waarbij in het midden blijft of dit nu de mening van de krant is of een nogal pessimistische weergave van wat de krant voor de publieke opinie houdt), dan is het knap mis met de reputatie van groente en fruit en van de voedselindustrie. Reden te meer om daar een positieve boodschap tegenover te zetten.

Maar de grote vraag is dan in Nederland: wie o wie moet dat doen? Het GroentenFruit Bureau ligt na de teloorgang van het productschap Tuinbouw op apegapen en voert nog slechts lopende campagnes uit. Het GroentenFruit Huis ziet vooralsnog promotie niet als een van zijn taken. En het onverdachte, want voornamelijk door de overheid gefinancierde Voedingscentrum, dat valt recentelijk vooral op met het juist actief in diskrediet brengen van de nou net zo populaire Superfoods, waaronder toch ook blauwe bessen en frambozen zo fraai figureerden.

Moeten we het dan toch van de supermarkten hebben?

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin