Drie grote promotiecampagnes voor groente en fruit stoppen in september omdat er geen EU-subsidie meer voor wordt aangevraagd.
Daarmee vallen nu gaten in de promotie-activiteiten van de groente- en fruitsector nadat het Productschap Tuinbouw deze taak formeel niet meer uitvoert en het GroentenFruitBureau werd opgedoekt.
Juni is traditioneel de maand van de toekenning van EU-subsidies, maar deze subsidieronde hebben al geen groentecampagnes meegedongen naar de EU-gelden, laat Marja Slagmoolen weten, voormalig medewerkster van het opgedoekte GroentenFruitBureau en nu in dienst bij het PT.
In september zal ook geen campagne bij een nieuwe aanvraagronde deelnemen, verwacht Slagmoolen. “Voor een aanvraag is zeker vijf maanden nodig. We wachten nu vooral af op partijen zich hebben gemeld om deze taak van het PT over te nemen. Als dat zo is, kan de eerstvolgende aanvraag in maart plaatsvinden.” Dit najaar stopt echter de 2×2-campagne, de verwerkte groente campagne en een champignoncampagne. De Conference-campagne loopt nog wel door tot 2015. Op 25 juni wordt duidelijk of er partijen zijn die het promotiewerk privaat willen overnemen.