Westland Marketing houdt 2 duizend euro uit voor het beste groente-idee. De oproep geldt ‘met name voor jongeren’.
Het Beste Groente-idee van Nederland. Dat is Westland Marketing 2 duizend euro waard. Ik weet dat ze daar in de Glazen Stad de beste bedoelingen hebben. En ik ben heel benieuwd naar die beste groente-ideeën. Maar het idee dat je met 2 duizend euro een idee gaat uitlokken dat hét groenteprobleem van de gehele westerse wereld zal oplossen… dát idee lijkt me in elk geval niet in aanmerking te komen voor deze prijs.
Dat probleem wordt even kort als kloppend door Westland marketing samengevat: “Het is gezond om groente te eten. Dat weet iedereen. En toch eten veel Nederlanders nog onvoldoende groente.” Vul voor ‘Nederlanders’ maar gerust ‘westerlingen’ in en de groenteparadox staat in volle omvang op de kaart.
Factor 2
We weten het allemaal. We weten ook allemaal dat we onze eigen groente- en fruitconsumptie gemiddeld met een factor 2 overschatten. De opdracht van Westland Marketing bestaat uit ‘het ontwikkelen van nieuw idee, product of concept, of pas een bestaand product aan, dat kan bijdragen aan het verhogen van de groenteconsumptie in Nederland’.
De oproep geldt met name voor jongeren die in het derde of vierde jaar van een HBO- of universitaire opleiding zitten, of die net zijn afgestudeerd. “Maar ben je een jonge onderzoeker en heb je een passie voor het ontwikkelen van concepten of producten en ben je dol op groenten, dan kun je natuurlijk ook meedingen!”
Ei van Columbus
Ik heb veel bewondering voor het enthousiasme waarmee de Westlanders het neerzetten. En wie weet zit er een naïef genie in de collegebankjes, die voor volk en vaderland en voor die 2 duizend euro graag dat ei van Columbus uit handen wil geven. Je hebt nog tot 25 maart om je idee te mailen naar info@groentecongres.nl. Op 5 april pitchen de vijf beste inzendingen hun idee tijdens de Groente-TOP.