De groentenhandel had deze week met twee verstoringen te kampen: het verkeersinfart door sneeuwval in Frankrijk en België en computerproblemen bij The Greenery. Of dat tot een prijseffect heeft geleid, wordt betwist.
Het hield de handel deze week volop bezig. Al lijkt het prijseffect van de invallende winter in delen van Europa groter dan het Greenery-verhaal. Overigens rijdt de handel nu weer door en kan dat weer een prijsdruk naar beneden tot stand brengen.
De Nederlandse tomatenprijzen zijn een voorbeeld van de krapte deze periode, stelt een handelaar. “Die gingen duidelijk omhoog door het gebrek aan Spaans product.” Nederlandse belichte tomaat kon tot maart niet echt voldoen aan de prijsverwachting. Dat is sinds deze maand verbeterd. Prijzen gingen voor de klok naar een niveau tot twee euro tot er iets boven. Ook andere producten hebben geprofiteerd. Zo lijkt de Italiaanse radijs geleden te hebben onder het slechte weer daar en ook paprika uit Spanje heeft kwaliteitsproblemen, laat een handelaar weten. Maar door de inzakkende vraag in noordwest-Europa zijn de prijseffecten niet schokkend.
Bij Cofortatelers speelde deze week een andere verstoring mee. Een handelaar signaleert dat de logistieke problemen door een nieuw Greenery-computersysteem tot prijsdruk heeft geleid bij ondermeer rode paprika. Partijen die voor de klok stonden eerder deze week en niet zijn verladen zijn later in de week voor duidelijk minder verkocht. De veilprijs van rode paprika liep donderdag terug van €3,50 naar €2,30 per kilo, stelt hij. The Greenery zegt dat er geen prijseffecten zijn door problemen bij het nieuwe computerprogramma. De prijsdruk bij paprika komt door een groter aanbod, stelt de afzetorganisatie.
Hoe het zij; kopers verloren zeker geld. Ze zeggen dat klanten uitwijken naar grossiers. Of dat tot prijseffecten bij andere veilingen heeft geleid, is lastig te zeggen door het samenvallen van de marktverstoringen, maar een handelaar gelooft van wel. The Greenery zegt de uitleverproblemen door het nieuwe computerprobleem onder controle te hebben.
Na de verkeersstremming afgelopen week komen de vrachtwagens uit Spanje weer door. Dat kan dan weer een negatief effect hebben op de afzetmarkt, zo wordt verwacht. Een handelaar zegt drie vrachtwagens te hebben geannuleerd. Hij verwacht dat het product (waaronder boerenkool) wel onderweg ergens ‘gedumpt’ zal worden.