De Kalettes van teler Eelco van Putten uit Dirksland zijn product van het jaar van groentekoksorganisatie We’re Smart.
De prijs bevestigt de nieuwe insteek van Van Putten en afzetorganisatie van Nature, die zich richt op restaurants, groothandel en horeca. “Consumenten moeten eerst kennismaken met dit product bij Jonnie Boer en Niven Kunz”, aldus van Putten.
Kalettes (spreek uit ‘keellets’) is de naam die het Engelse zaadbedrijf Tozer aan deze kruising tussen spruiten en boerenkool geeft. Deze gepatenteerde naam is het verkleinwoord in meervoud voor het Engelse kale, het Engelse woord voor boerenkool. Boerenkool geldt sinds enkele jaren in Amerika en Engeland als superfood.
Aanvankelijk in de supermarkt
In Nederland kwam dit gewas aanvankelijk op de markt onder de naam Flower Sprouts. Maar dat vond Tozer te veel op spruiten lijken, terwijl nu juist de link naar superfood boerenkool op de markt aantrekkelijker is. De afzet van de kleine kooltjes begon vijf jaar geleden in de schappen van diverse supermarkten. “We dachten samen met de supers ook dat er vooral ’s winters genoeg ruimte voor variatie is in het schap en op het menu van de consument.”
‘Wetenschappelijke manier van koken’
Maar het bleek nog niet zo eenvoudig om de klanten er een gevoel bij te laten krijgen. Dat is nu aan de koks van de betere restaurants. Van Putten: “We hebben er op de bijeenkomst van We’re Smart diverse keren gesproken. Die zijn allemaal laaiend enthousiast over de smaak en de andere eigenschappen. Die topkoks zijn op een haast wetenschappelijke manier bezig met het klaarmaken van eten en wat dat in de buik van de eters doet. In die manier van koken schijnen de Kalettes het heel goed te doen.”