Doorgaan naar artikel

‘Groenteketen heeft IT-generatieprobleem’

Op IT-gebied loopt de groente- en fruitketen achter, met misschien een aantal uitzonderingen. Het lukt veel bedrijven in teelt en handel moeilijk om te voldoen aan alle vragen uit de markt van data-levering, of in te spelen op big data.

De grote uitdaging voor de sector zal zijn om de kennis in de markt bij de oudere generatie te koppelen aan de technologische souplesse van de jongere generatie, de ‘millennials’. Dat zei bedrijfskundige Chris Waltert van de Spaanse fruitorganisatie SanLucar woensdag op het datacongres van Eurofresh ‘Change of the game’ in Rotterdam.

Instappen

Zowel Waltert, als topman van The Greenery Steven Martina, riep aanwezige branchegenoten op in te haken op collectieve datastandaarden. Het moet kosten verlagen in de keten, maar investeren in data kan ook veel meer brengen, stelden zowel Martina als Waltert. SanLucar heeft met Edeka grote stappen gezet op dit gebied.

Veel data wordt verzameld over de teelt, het product en gedeeld met Edeka. Waltert: “Alles begint met data. Dat verzamelen met IT is eerst lastig, de eerste anderhalf jaar doet pijn, maar nu ontstaat meer flexibiliteit.” Met moderne scantechniek weet SanLucar bijvoorbeeld meer druiven op zoetgehalte te monitoren. Die kennis kan er in de toekomst toe leiden dat consumenten het oogstmoment bepalen. “Als we ze de techniek geven, kan de klant bepalen of hij een zoete druif wil.”

Positie

Op die lijn zit ook Martina (The Greenery). Het handelshuis investeerde fors in IT. Niet alleen supermarkten vragen data, ook nieuwe online spelers als HelloFresh hebben hoge specifieke data-eisen. Partijen in de groente en fruitketen die niet voldoende aansluiten op deze markteisen zullen positie verliezen. Volgens Martina digitaliseert de teelt snel en wordt het de kunst die informatie te koppelen.

Via internationale platforms als GS1 en FrugiCom wordt toegewerkt naar een verdere standaardisatie van data, zoals productcodes, zodat handelsstromen efficiënter gaan en voedselveiligheid beter geborgd wordt.

Meer data

De markt wil meer data dan het strikt noodzakelijke. Uit de presentatie van voedingsgroothandel Sligro bleek bijvoorbeeld dat er nog flinke stappen zijn te zetten. Het lukt leveranciers nog niet om alle etiket- en orderinformatie op een juiste manier aan te leveren, terwijl Sligro haar klanten juist nog meer informatie over het product wil geven. Dat is op dit moment niet mogelijk.

Supermarkten

Het gaat twee kanten op. Eerder op de dag stelde directeur Hans van Luijk van Van Nature (en voorzitter van Frug i Com) dat ook Van Nature geconfronteerd wordt met verschillende datasystemen bij internationale afnemers (supermarkten). Ook bij supermarkten zijn dus nog stappen te zetten.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin