In 2022 nam de groenteconsumptie opnieuw toe, maar was bij fruit een daling te zien. Ook groeit het aandeel van afzet online niet verder.
Na 3 jaar groei is de opgetelde consumptie groenten en fruit in 2022 niet verder gestegen. Dat meldt GroentenFruit Huis. Er is wel een verschil tussen groente en fruit. De consumptie (volume) groente nam toe met 3%, waar de fruitconsumptie in 2022 met 3% kromp.
In de afgelopen drie jaar steeg de opgetelde consumptie groenten en fruit steeds. Nu is deze (opgeteld) stabiel, maar dus nog boven het niveau van voor corona (2019). Voor groenten ligt het verkochte volume sinds 2019 circa 13% hoger (dit is de consumptie thuis). Voor fruit ligt die groei sinds 2019 op 3%.
Jaren lastig te vergelijken vanwege corona
De jaren 2021 en 2022 zijn lastig te vergelijken. In 2021 waren restaurants vaak gesloten door corona en verkochten supermarkten veel. In 2022 normaliseerde de verkoop, waardoor thuis 3% minder werd gegeten. Dat kon ook weer buiten de deur. In horeca en catering werd daardoor 58% meer groente en fruit gegeten.
Zoals bekend betaalden consumenten meer voor groenten en fruit. Zo steeg de prijs van een kilo groenten met 7% en een kilo fruit met 3%. Dat komt gemiddeld uit op een stijging van 5% voor de totale categorie groenten en fruit ten opzichte van 2021. Daarmee was de prijsstijging bij groenten en fruit relatief minder dan de totale inflatie in Nederland. Die is volgens CBS-cijfers namelijk 10% .
Verkoop maaltijdpakketten groeit
Er zit nog steeds groei in de verkoop van maaltijdpakketten. Ten opzichte van 2021 groeide deze productgroep met 20%. Het aantal kopers nam met 3% toe. De groei zit dus vooral bij bestaande klanten die vaker een pakket kochten. In 2022 passeerde de verkoop van verspakketten de omzetgrens van € 100 miljoen en kwam uit op € 110 miljoen.
Online afzet groeit niet meer
Het aandeel online in de totale verkopen van groenten en fruit blijft stabiel: 7% van de omzet in groenten en fruit wordt behaald via online verkopen.
Het is opvallend dat de onlineverkopen niet veder toenemen, maar mogelijk is hier ook een corona-effect zichtbaar. Meer mensen gingen weer naar de winkel voor boodschappen. Dat het aandeel toch stabiel blijft, wijst dan mogelijk op verborgen groei. Het volume per onlinebestelling daalde licht, maar de prijs steeg met 4%. Dit resulteerde in een omzetstijging van 2% voor online gekochte groenten en fruit.