Voedingsadviezen rond groente en fruit werken vaak niet bij een deel van het publiek. Campagnes bereiken zelfs soms het omgekeerde.
Dat concludeert Tim van Meurs in zijn promotieonderzoek Geen trek in bemoeienis over hoe weerstand tegen instituties lager opgeleiden minder ontvankelijk maakt voor voedingsadvies. Meurs is socioloog en geen voedingsdekundige.
Het gaat over de weerstand die een deel van het publiek voelt bij goedbedoelde adviezen. Simpele taal is juist vaak betuttelend. “Als het Voedingscentrum tips geeft voor slimme keuzes, zeggen ze dan eigenlijk dat ik domme keuzes maak? Dat ik dom ben?”
Asperges
In NRC geeft Meurs een voorbeeld van een campagne van het Voedingscentrum dat treffend is voor de kloof. “Als je groente wilt promoten en het eerste waaraan je denkt zijn groene asperges, dan zit je toch echt in een bubbel waar veel mensen niet in zitten. Begin eens met een sperzieboon! Als één iemand in die vergadering had gezeten zonder hbo- of academische opleiding, waren die asperges er nooit doorgekomen.”
Zachtere maatregelen
Een alternatief is volgens Meurs een hardere maatregel, al is die misschien eerder denkbaar bij suikers (suikertaks), zout en vetten. Een risico daarbij is dat het vertrouwen in de goede bedoelingen nog verder verkleind wordt. Meurs pleit wel voor verder onderzoek naar zachtere maatregelen als btw-vrijstelling op groenten en fruit.
De Nederlandse overheid onderzoekt op dit moment meer stimuleringsmaatregelen voor gezonde voeding, zoals uitgebreidere gratis verstrekking.