De marktonderzoekers van NielsenIQ zien het koken met groente als een betaalbaar alternatief voor huishoudens die vlees of vleesvervangers te duur vinden.
Vanwege de druk die de inflatie geeft op de bestedingen van het gemiddelde huishouden, zouden consumenten die minder vlees willen eten weleens naar groente kunnen grijpen als alternatieve vulling van het bord. Dat zou in het Verenigd Koninkrijk voor een flinke verandering in het koopgedrag kunnen zorgen, denkt NielsenIQ.
10 miljoen huishoudens vervangen vlees
In Groot-Brittannië zouden, volgens de laatste cijfers van het marktonderzoeksbureau, meer dan 10 miljoen huishoudens minstens één keer per week een vleesmaaltijd willen vervangen door een vegetarische of vegan maaltijd. Wanneer ze vlees zouden vervangen door kant-en-klare vleesvervangers, dan zou dat de maaltijd echter gemiddeld 8% duurder maken. Terwijl een extra groente-component de maaltijd juist 25% goedkoper zou maken.
Britten vol goede voornemens
Uit peilingen door NielsenIQ blijkt dat 57% van de Britse consumenten van mening zijn dat bedrijven die ongezonde voedingsproducten in de markt zetten extra belasting zouden moeten betalen. Naast gezondheid is ook het kopen van duurzame producten en daarna ook het kopen van lokaal of Brits product voor de gepeilde consumenten van belang.