Doorgaan naar artikel

Groente en fruit bouwsteen voor AH

Albert Heijn en moeder Ahold rapporteren een relatief sterke groei in omzet. De categorie groente en fruit speelt daarin een belangrijke rol, al dan niet gekoppeld aan prijsverlagingen.

Dat blijkt uit het jaarverslag en duurzaamheidsverslag. Albert Heijn wist haar marktaandeel te vergroten van 34,1 procent tot 35 procent. Ahold zag de omzet toenemen van € 32,8 miljard naar € 38,2 miljard. In haar winkels in Nederland introduceerde Albert Heijn in 2015 de Salads & Lettuce World, met meer dan 100 nieuwe (gemaks)producten. Ook bracht de marktleider in Nederland 500 biologische producten in het assortiment, ook in het agf-schap.

De verkopen van biologisch liggen nu op drie procent van de totale verkopen van Albert Heijn. Dat is hoger dan de gemiddeldes op de retailmarkt, met als belangrijkste categorie AGF. De keten brengt door onder meer haar AGF-beleid het aandeel gezonde voeding in de totale omzet daarmee nu op 25 procent. Dat lag enkele jaren geleden nog op 22 procent.

Ook in de Verenigde Staten heeft Ahold grote stappen gezet met AGF. In 470 winkels bouwt de keten een nieuwe AGF-afdeling met meer biologisch en regionaal aanbod tegen scherpere prijzen. Ook stapte Ahold – na veel druk in de media – in het sociale teeltprogramma Coalition of Immokalee Workers’ (CIW) Fair Food Program, waardoor met name plukkers op tomatenbedrijven verzekerd zijn van een eerlijk loon.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin