Het internationale handelsbedrijf Greenyard heeft haar winstverwachtingen verhoogd, onder meer door inkoopbundeling binnen de groep bedrijven.
De winst voor belasting, afschrijving en rente (EBITDA) nam in de eerste helft van het boekjaar toe van € 47,6 miljoen vorig jaar naar € 55,0 miljoen in het lopende boekjaar. De brutomarge in vers verbeterde met circa 25%. Het pakket maatregelen dat Greenyard nam, werpt daarmee vruchten af, waaronder kostenbesparingen, stelt het concern. Belangrijke focus kwam op het uitbouwen van directe partnerschappen met afnemers in retail. In die intensievere dienstverlening zit meer toegevoegde waarde, verwacht Greenyard.
Uitbreiding telersnetwerk
Eén van de andere maatregelen ligt in het inkoopkanaal en de relatie met telers uit haar netwerk. Een betere afstemming van de inkoopstromen draagt bij aan de kostenbeheersing, zo schrijft Greenyard. Een woordvoerder licht toe dat het gaat om een project dat nog verder wordt uitgerold onder telers en bedrijven, waarbij meer vanuit de groep wordt ingekocht voor de afzonderlijke afnemers. “We kunnen daarmee grote telers aan ons binden en hele velden afnemen.”
Dat betekent niet dat sourcing (de inkoopactiviteiten, red.) bij dochter Bakker Barendrecht voor Albert Heijn verandert. “Dit geldt vooralsnog niet voor de partnerships. Bakker Barendrecht zit dichtbij Albert Heijn en weet precies wat de specificaties en klantenwensen zijn. Het gaat om andere delen van de groep.”
Dat hoeft niet per se tot telerswisselingen te leiden, maar de woordvoerder sluit het niet uit. “Het gaat erom dat we minder willen sourcen bij tussenpersonen omdat we aanbod missen bij telers. We willen ons telersnetwerk in eerste instantie uitbreiden.”
Herfinanciering
Greenyard verwacht de marges nog verder te verbeteren in de komende jaren. Daarmee is het uitgangspunt in gesprekken over herfinanciering verbeterd, stelt de woordvoerder. Dat brengt ook een afbouw van de schulden in een versnelling.