Doorgaan naar artikel

Greenyard (Univeg) verrast markt met positieve cijfers

Greenyard heeft een heel behoorlijk eerste halfjaar achter de rug, eindigend op 30 september. Dat laat het bedrijf weten.

Dat is het gevolg van groei in de verkoop van verse groente en fruit, terwijl conserven het lastig had. Groei van de versverkopen was er vooral in Nederland (Albert Heijn), maar ook Duitsland, Tsjechië en Polen. Daardoor kwam de omzet op 2,2 miljard euro, 8,6% meer dan in 2015.

Nettowinst

De nettowinst verdrievoudigde tot 6,8 miljoen euro. Analisten hadden vooraf gerekend op lagere groeicijfers. Hogere marktprijzen voor groente en fruit leiden tot betere marges, zo luidt een verklaring van het hoofdkantoor van Greenyard aan de Belgische zakenkrant De Tijd.

Toegevoegde waarde

Bovendien, stelt het concern, zorgt de populariteit van toegevoegde waarde versproducten als salades, en eetrijpe producten voor een groei op bestaande markten, zoals in Nederland bij Albert Heijn. Daarbij speelt mee dat afnemer Albert Heijn ook een stevige groei doormaakt. De fruitverkopen zijn de afgelopen vier jaar 25% gestegen, al laat AH niet alle sourcing via Greenyard-onderdeel Bakker Barendrecht lopen.

Lutèce

Greenyard realiseert een grotere efficiëntie en kostendaling na de fusie vorig jaar met Univeg. Dat gaat nu vooral om betere marges in logistieke activiteiten. Aanzienlijk is ook de daling van de nettoschuld met bijna 10%, iets waar analisten al lang op hameren.

Verdere verbetering moet komen uit de integratie van activiteiten van het Nederlandse Lutèce (champignons) en nieuwbouw in de Verenigde Staten.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin