De omzet van Greenyard in verse groenten en fruit steeg in het eerste kwartaal met bijna 13% door meer supermarktomzet in coronamaanden.
Dat maakt het Belgische handelsconcern bekend. Greenyard is via Bakker Barendrecht leverancier van supermarktconcern Ahold Delhaize in België en Nederland. In het tweede kwartaal (april tot juli) groeide de totale omzet naar € 1,15 miljard. Die groei is organisch, dus zonder grote overname-effecten.
Ook groei vaste relaties
Greenyard profiteerde van het corona-effect, waarbij veel meer consumenten thuis consumeerden en daardoor de supermarkten vaker bezochten. Het verssegment is met € 959 miljoen veruit het belangrijkste afzetsegment voor Greenyard.
Naast het corona-effect groeit Greenyard ook sneller dan verwacht bij haar vaste commerciële relaties. Dat is één van de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen van Greenyard, maar leek in het afgelopen jaar vertraging op te lopen. Dit eerste kwartaal is de groei daarmee sterker dan voorzien.
Gunstige koersontwikkeling
De aankondiging leidde tot een opleving in de beurskoers voor Greenyard Foods van € 5,60 tot bijna € 6 bij de start van de handelsdag op 27 augustus. In de middag zakte de koers terug naar € 5,72. Dat is nog altijd bijna het dubbele van een jaar geleden toen de koers onder de drie euro lag, maar nog ruim onder de koers in 2017 van boven de € 20.
Vertrouwen in Greenyard stijgt
Het vertrouwen in Greenyard is gestegen vanwege het herstelprogramma dat onder leiding van onder meer de Nederlandse topman Marc Zwaaneveld met Hein Deprez is uitgerold.