Marktleider in groenten en fruit Greenyard wist meer verse groente en fruit naar klanten als Albert Heijn af te zetten op een markt met prijsdruk.
Dat blijkt uit de cijfers van de eerste helft van boekjaar 2023-2024. Greenyard zag de marge voor verse groenten en fruit licht dalen van 2,6% naar 2,5%. Daarbij kon het bedrijf wel opereren tegen 7,6% hogere prijzen, maar dus ook tegen hogere kosten.
Nu Greenyard al 78% van de afzet doet aan partnersupermarkten als Albert Heijn, kan het bedrijf kostenstijgingen doorberekenen. Die ketens volgen niet direct de vrije marktprijs. De prijsstijging kwam tot stand ondanks ‘aanzienlijke prijsdruk op bepaalde Europese markten’.
Greenyard door grens van € 2 miljard
Voor het eerst kwam de omzet vers in een halfjaar uit boven de € 2 miljard. Met € 2,07 miljard groeide de versomzet 8%. In het eerste kwartaal van het boekjaar was de omzetgroei 9,1%, waardoor de groei wat afvlakt. Ook de prijsstijging was in het eerste kwartaal een vol procentpunt hoger dan over het halve jaar. Dit betekent dat ook de prijsstijgingen wat afvlakken. Die is met 7,6% nog steeds fors. Ook in het vorige boekjaar stegen de prijzen voor groente en fruit al sterk.
De versafzet van Greenyard in Duitsland kampte met hogere kosten. Dat was ook het geval in de Verenigde Staten. Het was het dochterbedrijf in Polen waar de betere resultaten werden gehaald in het afgelopen halfjaar.
Greenyard levert via dochterbedrijf Bakker Barendrecht aan Albert Heijn. Die winkelketen stelde afgelopen week dat het de meerprijs aan telers voor verduurzaming zelf betaalt, maar dit in de toekomst zal doorberekenen aan klanten.
Sterke resultaten diepvries
De beste marge-ontwikkeling behaalde Greenyard met diepvriesgroenten- en fruit (Longfresh). Bij deze divisie steeg de marge van 7,9% naar 8,2%. De omzet bewerkte groente steeg mede daardoor 16,8% naar € 456,3 miljoen. De contractprijzen waren na de energiecrisis al stevig verhoogd. Een sterke oogst van met name erwten zorgde er in de afgelopen maanden voor dat het bedrijf kosten sneller terugverdiende. Dat betekent hogere marges.