Greenyard, het moederbedrijf van Albert Heijn-leverancier Bakker Barendrecht, zette €3,95 miljard groenten en fruit om in de eerste negen maanden van boekjaar 2024/2025, een groei van 5,6%. Die groei zit vooral in volume, met prijsdruk door sterke concurrentie op de Duitse AGF-markt.
Bij de omzet verse groenten en fruit van Greenyard, van €3,01 miljard, kwam de groei van 6,4% vrijwel geheel uit meer verkocht volume. Gemiddeld steeg de prijs voor de geleverde groenten en fruit nog wel licht met 0,4%. De omzet in verse groenten en fruit bedraagt nu 81,2% van de totale omzet van het concern. Omzet maakt het verder in verwerkte groente en diensten.
De marges van de versdivisie staan onder druk door prijsconcurrentie op de Duitse markt. Consumenten geven geld moeilijker uit aan luxere groenten en fruitproducten. Over het eerste halfjaar kwam de marge ook licht onder druk te staan. Dat betekent dat het concern kostenstijgingen moeilijk kan doorberekenen.
Over de eerste negen maanden van het boekjaar maakt Greenyard overigens geen informatie bekend over de marges. Wel lijkt het concern te voldoen aan de resultaatverwachtingen. Binnen een jaar gaat Greenyard naar een omzet van €5,4 miljard en een winstmarge van €200 tot €210 miljoen, zo bevestigt het concern opnieuw.
Verdere groei door inkoopbundeling
Greenyard bouwt in Ridderkerk voor Bakker Barendrecht een nieuw verslogistiekcentrum van meer dan 5,5 hectare, met onder andere 150 rijpcellen. Bakker Barendrecht heeft relaties met Albert Heijn Nederland, België, maar ook met Delhaize en winkels van AH in België, zo stelde het concern. Daar is nog veel te winnen aan inkoopbundeling. Mogelijk komen daar nog 350 winkels van Louis Delhaize bij, waar Ahold Delhaize de zinnen op heeft gezet.
Voor de nieuwe locatie in Ridderkerk wil Bakker Barendrecht een WELL Platinum-certificaat behalen. Met dit certificaat voor gezonde gebouwen wil het bedrijf zich onderscheiden als een goede werkgever in de regio.