Greenyard heeft een verdere groei gerealiseerd na de coronapiek een jaar geleden. Die groei is er vooral in vaste retailkanalen.
Het eerste kwartaal van het boekjaar van Greenyard loopt van april tot juli. De resultaten over het eerste kwartaal van dit boekjaar zijn positief met groei. Na een groeipiek vorig jaar van 11,9% (omzet) door de coronavraag, bedroeg de groei dit jaar nog rond 2%. De versomzet groeide met 1,7% naar € 970,2 miljoen in dat afgesloten kwartaal.
Effect coronamaatregelen onduidelijk
Daarbij meldt Greenyard dat 75% van de versverkopen nu loopt via het kanaal van vaste retailklanten in het geïntegreerde klantmodel. In het afgelopen volledige boekjaar was dat 70%. Voor Greenyard is dat afzetkanaal er een met hogere marges dan de vrijere afzetkanalen naar andere bedrijven. Wat de effecten zijn van coronamaatregelen, is niet duidelijk.
Heropening horeca en kantines
Naast de versverkopen kent Greenyard een bewerkte divisie, Long Fresh. De omzet daarvan groeide met 5,4% naar € 200,6 miljoen. Hier speelt het voorzichtig heropenen van horeca en kantines een rol. Voor deze markt ontwikkelt Greenyard hoogwaardige en margerijke producten.