Doorgaan naar artikel

Greenyard: druk op prijs komt van Duitse markt

Het Belgische Greenyard, moeder van Bakker Barendrecht, ving in het eerste kwartaal van dit boekjaar een prijsdaling op van 1% bij verse groenten en fruit, vooral door concurrentie op de Duitse markt.

Met een kwartaalomzet van € 1,09 miljard in verse groenten en fruit werd € 40 miljoen meer omgezet, vooral door een groter volume (4,1%). Dat compenseerde de prijsdaling van 1 procent, die het vooral voelt op de Duitse markt.

Greenyard heeft zich juist meer op die markt gericht in 2023. Het bedrijf bouwde een Aldi Frische Hub in Hamburg. Sinds midden 2023 belevert Greenyard 100 Dohle-HIT supermarkten rechtstreeks van het complete assortiment.

Voorbereiden op schaarste

Met de verstak en verwerkingsafdelingen opgeteld kwam Greenyard uit op een kwartaalomzet van € 1,34 miljard, een groei van 4,4%, ondanks uitdagende weersomstandigheden. Daarvan moet de consument doordrongen zijn, stelt Francis Kint, topman van Greenyard. “Onze sector ondervindt de impact van weersschommelingen als eerste. Terwijl telers en de industrie zich voortdurend aanpassen aan de steeds veranderende dynamiek van de landbouw, zullen ook de klanten deze effecten in de toekomst merken, onder andere door schaarste of hogere prijzen.”

In het recent uitgegeven jaarverslag geeft Greenyard een overzicht van haar activiteiten. Bij Bakker Barendrecht werd afgelopen jaar het project Super Fresh Soft Fruit gelanceerd, dat moet leiden tot een nieuwe standaard versheid en kwaliteit in zachtfruit. Fresh Solutions Netherlands investeerde in een geautomatiseerde sorteerlijn voor appels.

Greenyard werkt aan doelen voor telers

Ook Greenyard ervaart druk op de biologische verkopen, maar meldt nog een stabiel aandeel van 8%. Bij verduurzaming werkt Greenyard aan een standaard (framework) dat eind volgend jaar moet uitmonden in doelen voor telers. Of dat ook het certificaat Beter voor Natuur & Boer zal beïnvloeden, is niet duidelijk. Vooral telers buiten Nederland worden aangehaakt bij extra duurzaamheidseisen. Greenyard volgt daarin vooral VN-doelen voor duurzaamheid. In Nederland ligt al een stevig certificeringsprogramma.

In het afgelopen jaar heeft de inkoopafdeling van Greenyard een gedragscode voor leveranciers uitgerold. Momenteel heeft 19% van de leveranciers en klanten ingestemd om op wetenschap gebaseerde doelen te stellen. Een grotere groep werkt actief aan klimaatmitigatie.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin