Greenyard moest 8,9% duurdere groente en fruit en vooral hogere arbeidskosten doorrekenen aan klanten. Dat lukte deels.
Dat blijkt uit het halfjaarbericht van het Belgische groente- en fruitconcern en moederbedrijf van Bakker Barendrecht. De storm van kostenstijgingen lijkt Greenyard redelijk te doorstaan. In juli maakte Greenyard al bekend dat het geen vaste jaarprijzen meer zou afspreken met klanten om tussentijdse kostenstijgingen te kunnen blijven doorberekenen.
Kostenbesparingen
Aan de andere kant doet het concern veel aan kostenbeperking. Oplopende rentekosten wist Greenyard in september op te vangen met een nieuwe financiering. De energietarieven liggen grotendeels drie jaar vast (voor het totaalgebruik van 553.433 MWh).
Wel drukt de automatische prijscompensatie voor Belgisch personeel enorm op de arbeidskosten. Dat typisch Belgische systeem kan tot loonstijgingen van wel 10% leiden. Of dat ook voor Nederlandse werknemers in Belgische dienst in Barendrecht geldt, is niet duidelijk. Er is een positieve keerzijde: het maakt het bedrijf interessanter als werkgever in een krappe arbeidsmarkt.
Resultaat vers-segment Greenyard daalt
De kosten- en prijsstijgingen zorgden ervoor dat in het vers-segment het operationele resultaat met bijna 10% daalde. Het kleinere segment ‘long fresh’ wist wel de operationele winst (ebitda) op te voeren met 10%. Daardoor kwam het resultaat voor het gehele bedrijf bijna 3% lager uit dan een jaar eerder.
Greenyard zag de totale omzet oplopen met 5%. De omzetgroei kwam volledig door prijsverhogingen van 9%. Bij vers was een volumedaling zichtbaar van 3%, maar die is minder sterk dan de krimp van 10% van de versmarkt in Europa. Greenyard stelt daardoor dat het zijn eigen marktaandeel heeft verhoogd.