The Greenery boekte in 2011 een nettowinst van 1,9 miljoen euro tegen 4,8 miljoen euro in 2010.
Het effect van de Ehec-crisis op het resultaat van het bedrijf wordt geraamd op circa 6 miljoen euro, zo meldde het bedrijf op de presentatie van de jaarcijfers.
De omzet daalde van 1,84 miljard euro naar 1,61 miljard. Dat komt door zowel lagere volumes als lagere prijzen. Het totale verkochte volume daalde 6 procent, stelde topman Philip Smits. Vooral de Duitse markt nam minder af, door de Ehec-crisis, maar ook het Verenigd Koninkrijk reageerde op het incident door nog meer Brits product te kopen.
The Greenery is verrast over de ontwikkeling op de Engelse markt. Door de Ehec-crisis keerden de inkopers zich veel sterker op Engels product en ontstond druk op de afzet. Doordat de Duitse markt maar met 13 procent kromp is Engeland niet langer de grootste exportmarkt van de afzetorganisatie.
The Greenery is als handelsbedrijf niet getroffen door het vertrek van telers uit andere geledingen van Coforta-coöperatie. Smits meldde dat het handelshuis voor 60 miljoen euro aan nieuwe telersomzet heeft binnengehaald per 1 januari. Dat is het gevolg van de aantrekkelijkheid van het directe leveringsmodel van de afzetorganisatie stelde hij. Hij stelde dat de afzetorganisatie er nu beter voor staat dan in het begin van 2011, vóór de crisis. Door de komst van nieuwe leden is de beschikbaarheid gestegen en zijn de kosten gedaald door voortgaande besparingsoperaties.
In 2012 verwacht de afzetorganisatie een bescheiden winstherstel. Het is een voorzichtige inschatting, stelde Smits. Door investeringen zal het één of twee jaar duren voordat het winstniveau naar het gewenste niveau van 10 tot 15 miljoen euro stijgt, stelde hij. “Dat is wenselijk om de vermogenspositie van het bedrijf te verbeteren.”
Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Jeroen Verheul