The Greenery is voorstander van meer samenwerking tussen partijen in de AGF-sector om zo een sectorvisie op duurzaamheid te maken.
Dat moet uitmonden in concrete doelstellingen, stelt de afzetorganisatie in het duurzaamheidsverslag 2011. Het beste kan dat onder de vlag van koepelorganisatie DPA.
In het jaarverslag stelt The Greenery te werken aan een nieuwe duurzaamheidsvisie om in te spelen op consumentenwensen in 2020. Eén van de doelstellingen daarvoor is bekend. The Greenery wil in dat jaar alle import verduurzamen. Daarvoor tekende het een convenant met sectorgenoten.
Ook wil The Greenery haar telers stimuleren zo te gaan werken dat ze in aanmerking komen voor het duurzaamheidslabel Nature Counts. De doelstelling is om elk jaar meer dan acht telers onder het keurmerk te krijgen. Jaarlijks wil de afzetorganisatie met minstens drie maatschappelijke organisaties overleggen over relevante thema’s.
In het rapport komt het eerlijke plukkeurmerk Fair Produce opvallend genoeg niet voor. The Greenery kiest voor een internationale schema om eerlijke arbeidsomstandigheden te creëren bij leveranciers. Dat internationale keurmerk Business Social Compliance Initiatiev (BSCI) bant telers niet die de wet overtreden, maar The Greenery gaat in overleg om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Dit jaar moeten er vijftien bedrijven onder het logo werken.
Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Jeroen Verheul