De kracht van de Green Deal CO2-voorziening glastuinbouw Noord-Holland is de ontwikkeling van een nieuw verdienmodel voor gebruik van warmte en CO2.
In een evaluatie van de Green Deals noemen onderzoekers het CO2-programma als voorbeeld voor innovatie, omdat daadwerkelijk een nieuwe markt is aangeboord met vergroening van de economie. De kracht van de Green Deal in de glastuinbouw is de betrokkenheid van het grote aantal marktpartijen en decentrale overheden. Binnen de deal lopen acht zelfstandige projecten rond oplossingen voor het afvangen, transporteren en afnemen van CO2. Afval- en energiebedrijf HVC gaat een warmtenet aanleggen naar het glastuinbouwgebied Alton. Hiermee gaat HVC in de helft van de warmtebehoefte van de tuinbouw voorzien, gelijk aan het verbruik van 8.500 huishoudens. Ook wordt de haalbaarheid van transport van vloeibare CO2 naar de Wieringermeer onderzocht. En AEB investeert in nieuwe technologie om zuivere CO2 aan haar verbrandingsovens te onttrekken.
Knelpunten
De Green Deals vormen een interactieve werkwijze waarmee de overheid vernieuwende, duurzame initiatieven uit de samenleving ruimte geeft. Het gaat daarbij sinds 2011 om initiatieven van bedrijven, groepen burgers, maatschappelijke organisaties en decentrale overheden. De overheid wil voor deze projecten knelpunten wegnemen op het vlak van wet- en regelgeving, het ontbreken van marktprikkels, innovatie en netwerkvorming. Sinds de start in 2011 zijn er tot en met april 2016 201 Green Deals gesloten op negen thema’s: biobased economy, biodiversiteit, bouw, energie, grondstoffen/circulaire economie, klimaat, mobiliteit, water en voedsel.
KWINK groep is door het ministerie van Economische Zaken (EZ) gevraagd om de evaluatie van de Green Deals uit te voeren.