Doorgaan naar artikel

Goede resultaten voor Bonduelle

Bonduelle, de Franse fabrikant van conserven, diepvriesgroente en salades, heeft in de tweede jaarhelft van 2013 goede resultaten neergezet.

De vergelijkbare omzet ging met bijna 5 procent omhoog naar bijna 988 miljoen terwijl de nettowinst met 28 miljoen 8 procent hoger uitviel. Bonduelle verwacht echter wel dat de winstgevendheid in het lopende halfjaar onder druk zal staan door de hoge inkoopkosten na de campagne van 2013 en omdat er nog altijd meer aan reclame uitgegeven moet worden.

“De groep heeft in het laatste halfjaar opmerkelijke prestaties geleverd. In een in Europa nog altijd veeleisende omgeving heeft de groep haar weerbaarheid getoond. Buiten Europa heeft ze opnieuw haar dynamiek bewezen”, verwoordt Bonduelle in het overzicht. Europa is daarbij goed voor bijna 633 miljoen aan verkopen, een groei van 2 procent. Elders in de wereld kwam de omzetgroei echter op ruim 10 procent uit.

Nog altijd meer dan de helft van de omzet, in deze periode 547 miljoen, komt van de conserven. Die sector kon ook een groei van 8,5 procent neerzetten, wat volgens Bonduelle te danken is aan innovatieve producten onder eigen merk (zoals Champignons en Cassegrain) en voor winkelmerken. Verder is diepvriesgroente goed voor 264 miljoen aan verkopen, 2,5 procent meer op jaarbasis. De versdivisie zag de omzet echter ruim twee procent dalen naar 176,5 miljoen wat Bonduelle onder meer toeschrijft aan aanhoudende problemen op de Italiaanse markt.

Share this

Afbeelding
Ruud Peijs

correspondent in Groot-Brittannië, Ierland en Frankrijk

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin