De strategische keuze van Bayer voor een geïntegreerde en ketenomvattende aanpak heeft de firma geen windeieren gelegd. Dat bleek deze week tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers over 2012.
Bayer scoorde het afgelopen half jaar positieve omzetcijfers op gebied van Crop Protection (+14 procent) en zaadverkoop onder de merknaam Nunhems (+18 procent). De totale omzet van Bayer CropScience – als onderdeel van Bayer – bedroeg in 2011 bijna 7,2 miljard euro.
De conclusie van het management is dan ook dat Bayer met de keuze voor een geïntegreerde en ketenomvattende aanpak, de juiste keuze heeft gemaakt. De geïntegreerde aanpak betekent een combinatie van het ontwikkelen van chemische en biologische middelen, waarbij de biologische middelen steeds belangrijker worden. Daarnaast is het ontwikkelen van resistente rassen voor specifieke problemen daar een onderdeel van. Bij de ketenomvattende aanpak wordt – in samenwerking met instituten en betrokken bedrijven – gezocht naar oplossingen voor problemen rond de teelt, het milieu en de afzet (MRL’s). Volgens Bayer zijn telers zeer positief over deze manier van oplossen van problemen.
Tot 2016 gaat de multinational dan ook circa 5 miljard euro investeren in Research & Development om de ingeslagen weg verder uit te bouwen. Verder wil Bayer in de komende jaren de nodige biologische middelen in de markt gaan zetten en wordt geïnvesteerd in uitbreiding van de productiecapaciteit van een aantal chemische middelen – zoals Basta – om aan de wereldvraag aan die producten te kunnen voldoen. Voor dit soort activiteiten is 2 miljard euro uitgetrokken.
Van nieuwe middelen die in de pijplijn van nu tot 2016 zitten, verwacht Bayer wereldwijd een omzet van minstens 4 miljard euro. Daarbij zijn rijst, sojabonen, katoen en granen de belangrijkste gewassen. Het aandeel van zaadverkoop aan de omzet verwacht de firma te verdubbelen van 10 procent in 2011 naar 20 procent in 2016.