Vijf goed gelezen artikelen in 2023 onder het thema Afzet op een rijtje. De opmerkelijke stap van Jumbo in de langlopende relatie met The Greenery en de slechte komkommermarkt vielen dit jaar het meest op.
Jumbo zet streep door inkoopmodel The Greenery
Supermarktketen Jumbo ziet af van het inrichten van een servicestation bij The Greenery voor inkoop, maar wil blijven inkopen via de afzetorganisatie. Dat werd in oktober 2023 bekend. Al vanaf begin 2022 werkte The Greenery aan de inrichting van een nieuw inkoopmodel voor Jumbo, dat voortvloeide uit een strategisch partnerschap. De afzetorganisatie tekende een intentieverklaring en een transitieplan met Jumbo. De opstart van deze serviceorganisatie, is gestopt, omdat Jumbo zijn meerjarenstrategie heeft aangescherpt.
Lees ook: Waarom komt Jumbo terug op inkoopafspraak met The Greenery?
Komkommerprijs is drama: koper voelt zich schuldig
De vrije markt voor komkommer was na een korte stijging weer terug bij af begin juni 2023. De prijsvorming was toen een drama voor telers. Een koper van komkommer vertelt dat hij komkommers heeft gekocht voor een paar cent, maar het voelt niet oké. “Het is vreselijk, ongekend. Dit kost koppen, het kan niet anders. Er is een negatieve stemming. Ik kan niet zeggen ‘doe mij maar 20 cent meer’. Ik doe mee, maar het is niet oké.” Een week later vroeg redacteur Jeroen Verheul zich af: De komkommermarkt is aan een historisch zwakke afzetperiode bezig. De retail lijkt er in te berusten, maar is het wel oké om dit te accepteren?
Groenten niet goedkoper maar duurder door plastictaks
Vanaf zaterdag 1 juli 2023 betalen consumenten extra voor bakjes voorverpakte groente salades. De nieuwe heffing blijft bij supermarkten om te investeren in nieuwe verpakking. Dat is het gevolg van nieuwe Nederlandse verpakkingswetgeving voor vormvaste verpakkingen. Bij GroentenFruit Huis was het onderwerp al een jaar onderwerp van gesprek en is geijverd voor een systeem dat zo min mogelijk impact heeft op de afzet.
The Greenery stoot locatie Breda af
Afzetorganisatie The Greenery sluit haar distributiecentrum in Breda begin januari 2024. De volumes waren door af-tuin verlading van aardbeien en asperges de laatste jaren afgenomen. Het gerucht dat de afzetorganisatie Breda zou verlaten, ging al enkele weken rond. De handel werd op 7 december 2023 op de hoogte gebracht. The Greenery vergroot door deze stap zijn operationele efficiëntie, schrijft de afzetorganisatie, ‘waardoor het rendement voor de telers verder verbetert’. Dat betekent kostenbesparing.
Wie delen de lakens uit in de hardfruithandel?
Groeit de Nederlandse particuliere hardfruithandel met sterke familiebedrijven? Of is de comeback van GMO-subsidie, nu SIG&F geheten, voldoende om telers aan afzetcoöperaties te binden? Een rondgang eind oktober langs telers en bedrijven leidt tot inzicht in interessante krachtsverhoudingen.