Plantenkweker Gipmans richt zich op de moderne moestuinder met online te bestellen en per post te bezorgen groenteplantjes. En doet daarmee ook ervaring op in het werken met een webshop voor consumenten.
‘Sprout of the Box’ heet het nieuwe concept van de Limburgse plantenkweker. Jonge plantjes komen letterlijk uit een doosje (sprouts out of the box), voorlopig verkrijgbaar in vijf verschillende pakketjes. “Moestuinieren en urban farming zijn al een tijdje hot, en met dit concept spelen we in op de trend van het zelf kweken in combinatie met het gemak van online”, aldus Sjoerd Jochems, marketing manager Gipmans.
Op www.sproutofthebox.com is te zien hoe Gipmans de consument probeert te verleiden. Met verschillende soorten sla en kool, een tomatenpakket en snackgroenten met elk vier types, en een Italiaanse mix. Vandaag besteld, wordt de eerstvolgende werkdag gratis verzonden. Het geheel is volgens Jochems al voorbereid op internationale uitrol. Maar eerst doet Gipmans in Nederland ervaring op met verkoop via een webshop.
In het ontwikkelproces werd gewerkt vanuit de Business Innovation Approach van het LEI, waarbij continu gekeken werd naar het daadwerkelijke probleem dat er met dit concept op te lossen viel. Wat voegt het toe? En zit de markt daar op te wachten? Jochems vult aan: “Als spiegel gebruikten we vaak Nespresso. Topkwaliteit én beleving. We toetsten onze bevindingen bij de doelgroep en werkten toe naar een gefaseerde introductie. Ook intern. Naast de sprouts valt er namelijk ook een lijn met potkruiden voor de horeca onder dit concept. Die loopt sinds januari van dit jaar al.” Voor de introductie van de sprouts heeft Gipmans tot nu gewacht, zodat de moestuinders minder kans lopen op nachtvorst.