De noodzaak en gevolgen voor de regeldruk van het invoeren van een kenteken voor landbouwvoertuigen zijn niet duidelijk, Dat schrijft Actal, het Adviescollege toetsing regeldruk.
Actal schrijft dit in een advies naar aanleiding van het voornemen van Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu, om de kentekenplicht voor trekkers op 20 mei 2017 in te voeren. Het college adviseert de regering en Staten-Generaal om de regeldruk zo laag mogelijk te houden.
Meerwaarde kentekenplicht niet helder
Het aantal verkeersdoden met trekkers is al enkele jaren stabiel, stelt Actal, zelfs na de sterke stijging van het aantal voertuigen en het toenemende gebruik ervan. Ook is niet duidelijk welke meerwaarde de kentekenplicht voor de verkeersveiligheid heeft ten opzichte van het T-rijbewijs. In zijn advies beveelt Actal daarom aan nut en noodzaak nader toe te lichten én om alle regeldrukgevolgen goed in beeld te brengen.