Het getal 7 markeert de volheid. Zo is het ook met mijn carrière als columnist.
Na 7 jaar is dit de laatste column. Afgelopen jaren passeerden diverse onderwerpen de revue. Altijd geschreven vanuit een praktisch oogpunt. Wat kan ik ermee in mijn dagelijkse praktijk. Nog eentje dan. Over gericht of ongericht de publieke opinie beïnvloeden.
Gericht actie op de juiste mensen
In de Trouw van 15 februari staat een uitgebreid interview met Lodewijk Hoekstra van NL Greenlabel. Bekende tv-man en voorvechter van vergroening van Nederland. Lodewijk is zijn eigen kanaal gestart. Niet meer de 1,5 miljoen kijkcijfers van de televisie, maar enkele duizenden op sociale media. Toch niet minder belangrijk. Niet meer commercieel gedreven om de grote retailers te sponsoren. Maar gericht acties op de juiste mensen en met de juiste mensen. Het pure verhaal vertellen met de juiste boodschap.
Opeens sky high op LinkedIn
Ik ben zelf ook actief op social media. Ik vind het leuk om een kort verslag van een bijeenkomst te maken, waar ik meestal te herkennen ben aan mijn felgroene stropdas. Een paar foto’s. Een paar zinnen over de inhoud en vermelding van de sprekers. Deze berichten worden dan gelezen door meestal tussen de twee- tot drieduizend mensen.
Afgelopen week ging het echter opeens sky high. Ik las op 12 februari ’s morgens een klein bericht in – weer – Trouw: ‘Waterschap ziet negatieve gevolgen van stoppende boeren. Ik zette een fotootje ervan, met een kanttekening erbij, op LinkedIn. Deze bijdrage is na een aantal dagen al 32.000 keer gelezen. Daarna kreeg ik een groot aantal connectieverzoeken. Zowel uit de boerenstand als allerlei andere mensen. Ik was er een beetje beduusd van.
Zo kun je met een gerichte kop een hele discussie op zijn kop zetten. Het waterschap was niet bang voor de stoppende boer, maar voor de komst van andere agrarische activiteiten die vervuilender is en water nodig heeft. De Unie van Waterschappen is dat onlangs ook al overkomen toen ze een actie tegen maaien met de klepelmaaier startte. Het waarom sneeuwde onder, de ietwat verongelijkte toon was gezet. Helaas leven we in een tijd waarin verwarring gemeengoed is, soms onbedoeld, soms, zoals bij Trump, gepland en gericht: veel roepen, waar of niet waar. Daarna zien wat er overblijft na het neerdalen van de stofwolken. Ook Geert Wilders snapt deze strategie heel goed.
Prachtig product met een positieve vibe
Laat u daar als Groenten & Fruitlezer niet door afleiden. We werken in een mooi sector. Leveren prachtige producten, liggen elke dag op het bordje van de consument te stralen. Dat wil toch iedereen?
U leeft van een prachtig product met een positieve vibe, hou dat vast.