In de tuinbouw is het nog redelijk geaccepteerd om als bedrijf of ondernemer geen eigen website te hebben. Dat blijkt uit de poll van de afgelopen week.
Zijn telers die nu nog geen eigen website hebben, nog wel van deze tijd? Van de 97 bezoekers van gfactueel.nl die de afgelopen week aan de poll hebben meegedaan, vindt 70 procent van wel. Een opmerkelijk hoog percentage in een tijd dat het aandeel Nederlandse huishoudens dat online is, is gestegen naar 99 procent.
Het is nog geen 20 jaar geleden dat president Bill Clinton zich een hele pionier mocht noemen door een lans te breken voor toegang voor het volk tot de elektronische snelweg. Het is maar iets meer dan 10 jaar geleden toen de eerste internetbubble op de beurzen wereldwijd uit elkaar spatte. Maar ook al hield de financiële wereld eventjes de pas in, de digitalisering van de wereld ging net zo snel door.
Samenwerking
Maar ook al zijn Nederlandse tuinders net als vrijwel alle Nederlanders allemaal gebruikers van het internet, toch is een eigen website kennelijk geen must. In de parallel aan de poll op de Groenten & Fruit-groep van Linked In lopende discussie over dit onderwerp stelt Uwe Dijkshoorn, brand-manager bij Nunhems Zaden: “Onderlinge samenwerking zoeken creëert een sterkere positie dan ieder een eigen website.”
In antwoord daarop zegt consultant Maarten Leijnse vanuit Argentinië: “Misschien interessant erover te denken om een gezamelijk telers platform op te zetten, waarbij een ieder z’n bedrijf voorstelt. Hier in Argentinië zijn er nog zeer weinig boeren bedrijven (bedrijven in het algemeen) die een website onderhouden. Wellicht inderdaad om onder de radar van de overheid te opereren.”
Verse Oogst
Een dergelijk platform wordt in Nederland al aangeboden, onder meer door The Greenery. Op verseoogst.nl kunnen telers zichzelf, hun bedrijf en hun producten presenteren. Daar wordt door 157 telers gebruik van gemaakt.
Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Ton van der Scheer