Doorgaan naar artikel

Gebruikte trekker wordt schaarser en duurder

Wereldwijde vraag en oplopende prijzen en levertijden van nieuwe trekkers stimuleren de vraag naar gebruikte trekkers. Tegelijk zijn die ook minder beschikbaar.

De prijs van een gebruikte trekker wordt bepaald door vraag en aanbod. In een normale marktsituatie loopt de vraag naar gebruikte trekkers tamelijk gelijk met de verkoop van nieuwe trekkers. Is er investeringsbereidheid dan worden zowel nieuwe als gebruikte trekkers goed verkocht en blijft de markt in evenwicht.

In de huidige situatie is er wereldwijd gezien investeringsbereidheid in de landbouw. Dat wordt vooral verklaard door substantieel hogere graanprijzen. Voor Nederland niet zo spannend, maar voor de trekkerfabrikanten wel bepalend.

Tekst gaat door onder de foto

Fendt 307 LSA van 1990, van eerste eigenaar met maar 4.180 originele uren. Technisch goed en op vrijwel nieuwe banden. Lakwerk origineel. Te koop bij LMB Houtman in Biddinghuizen voor €25.000. - Foto: Koos Groenewold

Fendt 307 LSA van 1990, van eerste eigenaar met maar 4.180 originele uren. Technisch goed en op vrijwel nieuwe banden. Lakwerk origineel. Te koop bij LMB Houtman in Biddinghuizen voor €25.000. – Foto: Koos Groenewold

Lange levertijden nieuwe trekkers

De fabrikanten hebben de orderboeken vol en de levertijden lopen op en laten zich steeds moeilijker voorspellen. De nog steeds voortdurende verstoring van de wereldwijde logistieke keten is de belangrijkste reden dat levertijden lang en moeilijk voorspelbaar zijn. Op dit moment is over de hele linie een levertijd van 8 tot 9 maanden of zelfs meer voor een nieuwe trekker eerder regel dan uitzondering.

Door deze verstoringen van de keten is ook de markt voor gebruikte trekkers in onbalans geraakt. Laat de nieuwe trekker te lang op zich wachten, dan wordt een jonge gebruikte trekker interessant. En door de oplopende prijzen voor nieuwe trekkers raakt een aantal kopers die kandidaat zijn voor nieuw ook geïnteresseerd in zo’n trekker waar ‘de kop af is’.

Tekst gaat door onder de foto

Fendt GTA 380 van 1993 van eerste eigenaar en volledig klaargemaakt. Klaar voor het werk maar inmiddels ook een liefhebberstrekker. Te koop bij LMB Houtman in Biddinghuizen voor €29.500. - Foto: Koos Groenewold

Fendt GTA 380 van 1993 van eerste eigenaar en volledig klaargemaakt. Klaar voor het werk maar inmiddels ook een liefhebberstrekker. Te koop bij LMB Houtman in Biddinghuizen voor €29.500. – Foto: Koos Groenewold

Anders opereren

De Nederlandse dealer ruilt trekkers per stuk in, maar Nederland kent ook verschillende handelaren die zijn gespecialiseerd in import en export van gebruikte trekkers. Die kopen en verkopen trekkers ook per volle vracht. Tot twee jaar geleden kon je vooral in het buitenland, met name in Frankrijk en Engeland, die altijd belangrijke donorlanden zijn geweest voor jonge gebruikte trekkers, bij de grote dealers vlot trekkers inkopen, vertelt Henry Veld van Vemo Traktoren in Hoogeveen.

Het is nog maar enkele jaren geleden dat de afzet van nieuwe trekkers wereldwijd niet zo vlot liep. Toen hadden handelaren het zelfs min of meer een beetje voor het uitzoeken waar ze trekkers inkochten. Dat ligt nu heel anders, want ook in Frankrijk en Engeland worden de gebruikte trekkers vlot op de thuismarkt verkocht.

De Nederlandse handelaar die op import en export is gericht, besteedt nu de meeste tijd aan het vinden van geschikte inkoop. Als de klanten weten welke trekkers er onderweg zijn, zijn ze vaak ook al verkocht voor ze in Nederland worden afgeleverd.

‘Ik voel me soms meer cameraman en mediapersoonlijkheid dan trekkerhandelaar’

Willem van der Wal van Koop van der Wal in Bant bevestigt dat er vraag is naar mooie trekkers terwijl het aanbod maar beperkt is. Maar de gebruikte trekkerspecialist merkt ook dat de klanten kritisch zijn en veel vragen hebben. En naar zijn ervaring ook steeds vaker als een prins of een prinses bediend willen worden: “ik voel me soms meer cameraman en mediapersoonlijkheid dan trekkerhandelaar. Kun je hier nog een foto van sturen, kun je daar nog een filmpje van maken?”

Tekst gaat door onder de foto

Fendt 724 S4 Profi Plus van 2015 met 5.763 uur. Zeer compleet. Voor zwarte kleurstelling is extra betaald, als gebruikt maakt dat weinig uit. Te koop bij Mechan-Next in Tiel voor €110.000-€112.000. - Foto: Mechan-Next

Fendt 724 S4 Profi Plus van 2015 met 5.763 uur. Zeer compleet. Voor zwarte kleurstelling is extra betaald, als gebruikt maakt dat weinig uit. Te koop bij Mechan-Next in Tiel voor €110.000-€112.000. – Foto: Mechan-Next

Minder inruil

Van der Wal heeft ook de indruk dat boeren steeds vaker zelf hun inruil verkopen. Er zijn inmiddels veel wegen te bewandelen. Websites als Traktorpool en ook de veilingbureaus doen ook goede zaken. Van der Wal vermoedt dat financiering ook een reden is om een trekker niet meer bij de dealer in te ruilen. De nieuwe wordt geleased. Dat is vrij snel tegen aantrekkelijke condities geregeld.

Door de trekker niet in te ruilen, wordt het te financieren bedrag groter en is er door de verkoop van de inruil buiten de deal te houden per saldo meer geld voor het bedrijf beschikbaar. Er zijn te weinig harde gegevens die bevestigen of ontkennen dat dit een trendmatige ontwikkeling zou zijn, maar elders in de wereld, met name in Noord-Amerika, geldt al langere tijd dat de oudere trekkers, vooral van een ander merk, door de grote dealers niet worden ingeruild.

Tekst gaat door onder de foto

Vrijwel iedere week gaat er inmiddels wel een Amerikaanse trekker terug naar de VS of Canada, zoals bijvoorbeeld deze John Deere 7310R uit 2015. IVT 50K tranmissie, veel opties. Te koop voor €79.500 bij Koop van der Wal in Bant. - Foto: Koop van der Wal

Vrijwel iedere week gaat er inmiddels wel een Amerikaanse trekker terug naar de VS of Canada, zoals bijvoorbeeld deze John Deere 7310R uit 2015. IVT 50K tranmissie, veel opties. Te koop voor €79.500 bij Koop van der Wal in Bant. – Foto: Koop van der Wal

Andere afspraken maken

Oplopende en deels ook moeilijk voorspelbare levertijden voor nieuwe trekkers dwingen ons om andere afspraken met de klanten te maken, vertelt Mark van den Heuvel, directeur Mechan-Next, een onderdeel van de Mechan Groep dat enkele jaren geleden is gestart als occasioncentrum ter ondersteuning van de dealers.

“Waar wij het afgelopen jaar zeker tegenaan liepen”, vertelt Edward Beukeveld van Beukeveld Exports in Wieringerwerf, “is dat we een trekker inkochten bij een dealer, maar het wel een half jaar langer dan verwacht duurde voor de nieuwe trekker werd geleverd. Dan heeft de inruiltrekker inmiddels flink wat meer uren gemaakt en is het onderhoud ook niet meer geweest wat het zijn moest. Daarbij komt voor de export de verstoorde logistiek, met containerprijzen die veel weg hebben van dagkoersen, dat maakt het zakendoen er niet makkelijker op. Dat is dan ons probleem, maar uiteindelijk ook het probleem van de dealer die ook met de klanten andere afspraken moet maken dan tot voor kort de gewoonte was.”

Tekst gaat door onder de foto

Een nieuwe trekker hoeft niet duur te zijn. Arbos 5115 van 2019, splinternieuw uit het faillissement van Arbos te koop voor €33.500 bij Vemo Traktoren in Hoogeveen. 115 pk, drietraps powershift, kruip en airco. - Foto: Michel Velderman

Een nieuwe trekker hoeft niet duur te zijn. Arbos 5115 van 2019, splinternieuw uit het faillissement van Arbos te koop voor €33.500 bij Vemo Traktoren in Hoogeveen. 115 pk, drietraps powershift, kruip en airco. – Foto: Michel Velderman

Aanbod op internet geeft ook nogal eens een vertekend beeld. Bijvoorbeeld in Frankrijk hebben dealers de politiek dat een trekker die is ingeruild meteen ook te koop wordt aangeboden. Maar voor de trekker dan ook beschikbaar komt, kan dat inmiddels ook wel een half jaar of langer duren. Kortom, meer vraag dan aanbod en daardoor beperkte keuze en oplopende prijzen, maar ook meer hectiek bij de dealer en de handelaren.

Aanbod uit Engeland droogt op

Het Verenigd Koninkrijk was altijd een belangrijke leverancier van gebruikte trekkers. Brexit vraagt extra papierwerk, maar de gevestigde handelaren hebben dat goed op orde. Het aanbod van trekkers uit het Verenigd Koninkrijk (VK) is flink kleiner, maar de import is opnieuw lastiger en vooral duurder.
Vanaf 1 januari van dit jaar geldt de eis dat een uit het Verenigd Koninkrijk geïmporteerde trekker brandschoon moet zijn. Er moet een fytosanitair certificaat worden afgegeven. Net als bij de export van bijvoorbeeld een Nederlandse trekker naar Canada is even goed afspuiten met de hogedrukspuit niet meer voldoende. Vervoer je onderdelen tussen de EU en het VK op een pallet of in een houten krat, dan moet vanaf 1 januari het hout aan de ISPM 15-norm voldoen.
De controle op de hygiëne-eis is steekproefsgewijs. Vorig jaar december zijn de eerste proefcontroles gehouden. ’s Morgens om 8.00 uur op een locatie in Rotterdam melden, zo vertelt het bedrijf dat met documentnummer 202100001 blijkbaar de eerste was die werd gecontroleerd. Twee uur wachten en € 50 tot € 100 aan extra kosten voor papierwerk, maar vanaf nu in principe ook al gauw € 1.000 per trekker extra aan kosten voor reinigen voordat de trekker naar Nederland op transport gaat.

Trekkers gereed voor transport op de tweemaandelijkse veiling bij Cheffins in Ely (VK). - Foto: Martin Smits

Trekkers gereed voor transport op de tweemaandelijkse veiling bij Cheffins in Ely (VK). – Foto: Martin Smits

Share this

Afbeelding
Martin Smits

freelance redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin