De rol van de handelshuizen is jarenlang met argusogen bekeken door telers.
Handelshuizen zorgen voor ruis, zijn niet transparant, speculeren, wheelen, dealen, balletje-balletje en de BMW X5 kan worden ingeruild voor een Porsche Cayenne. Dat was toch zo ongeveer wel het beeld dat bij veel telers leefde.
Langzaam maar zeker zie ik de houding bij de exportbedrijven én bij telers veranderen. De voormalige handelshuizen presenteren zich nu als serviceproviders die transparant willen samenwerken met telers. Telers worden zelfbewuster, hebben de productbeschikbaarheid en willen in contact komen met de eindklant.
In het verleden werd regelmatig geroepen dat telers rechtstreeks gaan maar dat geluid is verstomd, en terecht. Telers werken steeds harder aan onderscheidend vermogen en investeren in de markt en in marketing. Voor duurzaam succes is samenwerking nodig en hebben telers partners nodig die logistiek excellent zijn en kennis van de markt hebben.
De voormalige handelshuizen die zich weten om te vormen tot serviceproviders en echt samenwerken met telers en de eindklant hebben de toekomst. Het is een verandering van cultuur zowel bij telers als bij de exportbedrijven. Dat duurt lang maar het gaat gebeuren.