De afzetorganisaties in de Federatie VruchtgroenteOrganisaties (FVO) zijn gestart met de commerciële levering van twintig paprikaproducten naar China.
Daartoe is een aparte export-bv (FVO China) opgericht en het merk Dutch Valley geïntroduceerd. Bij succes denken de aandeelhouders ook aan uitvoer van tomaten naar China. Dat stelt directeur Matthijs Jasperse, namens FVO betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe afzetkanaal, bij de start van de commerciële afzet donderdag in Shanghai.
Hoewel China zelf meer dan genoeg eigen paprikaproductie heeft, zijn de verwachtingen hooggespannen omdat er met de oranje blokpaprika, de zoete puntpaprika en snackpaprika’s voor Chinese consumenten nieuwe producten worden geïntroduceerd.
Voorkeur voor Nederlands
Het merk moet appelleren aan het Nederlandse topimago van voedselveilig product. Nederland heeft dat imago, getuige de vraag naar Nederlands babymelkpoeder. De afzet loopt via een keten van geselecteerde exporteurs en Chinese retail. Volgens Jasperse is Nederland vanwege het voedselveiligheidsimago ook als eerste paprikaland toegelaten op de Chinese markt.
Geselecteerde ketenpartners
Nu is een beperkt aantal distributeurs aangewezen: Global Green Team, Levarht, The Greenery en Staay Food Group. De aanpak verschilt met de uitvoer van Conference-peren naar China, waar de verschillende exporteurs elkaar lijken te verdringen op de Chinese markt.
De overhandiging van de eerste partij vond plaats in Shanghai, met 24,5 miljoen inwoners de grootste stad van China. De Nederlandse Consul-Generaal Anneke Adema was bij de overhandiging en wees erop dat voedselveiligheid centraal staat in de samenwerking. “China en Nederland kunnen samenwerken op het gebied van distributie, kennis en technologie.”