BelOrta en Belgische Fruitveiling kiezen een lang integratietraject. De afzet van hardfruit blijft dit seizoen daarmee waarschijnlijk bij het oude.
Nu over de fusieplannen praten, is te vroeg. Dat vindt directeur Marc Grauwels van de Belgische Fruitveiling. Beide partijen mikken op juli 2023 voor afronding van een integratietraject dat ook Nederlandse fruittelers uit de grensstreek raakt. “Het gaat eigenlijk over een principeakkoord. Ik denk dat het vanaf het moment dat operationele zaken naar buiten komen, makkelijker is om erover te praten. Het is zo dat je de mededeling die uitgestuurd is, ook moet interpreteren zoals het er staat. De datum die erin staat, houden we aan om het geheel in praktijk te zetten.”
Vernieuwing afzetmodel
Het traject achter de schermen houdt wel in dat gekeken wordt naar vernieuwingen van het afzetmodel. Tot die datum zal daarvan zeer waarschijnlijk geen effect op de markt optreden. Pas in het afzetseizoen 2023-2024 zijn daardoor duidelijke effecten te verwachten. Op dit moment zijn geen wijzingen van het afzetbeleid van BFV te verwachten, stelt Grauwels. “Voorlopig wordt er niet over gesproken bij BFV. We zijn voorstander van een veilsysteem met klok. Er is geen reden om dit te wijzigen.”
Marktleider Conference
Bij een fusie, waar beide partijen nu vanuit gaan, ontstaat een marktleider in Conference. Als BelOrta en BFV hun aanbod bundelen, komt dat neer op een productie van 200 miljoen kilo peren en zeker 12 clubrassen. Beide veilingen werken al samen in veilen, maar hebben eigen verkoopkanalen buiten de klok. Dit voorjaar maakten beide partijen bekend een samengaan te onderzoeken. Een samenwerking via een associatie werd ook genoemd. Nu wordt toch gemikt op een integratie van BFV in BelOrta. Dat is de uitkomt van een proces van maanden waarin een stuurgroep en de besturen werkten aan verdere concretisering.