Doorgaan naar artikel

Fruit Logistica start optimistisch

Na jaren van krimpende Europese consumptie lijkt de sector te staan voor een periode van groei en nieuwe kansen.

De sector werkt hard aan het ontwikkelen van marktinstrumenten om de omwenteling te realiseren. Dat stelt de Europese koepel van groente- en fruithandelaren Freshfel in een persbericht vlak voor de start van de Fruitlogistica in Berlijn. Het GroentenFruit Huis, een onderdeel van Freshfel, maakte begin dit jaar ook al melding van een omslag in consumptie in Nederland.

Twee pilaren

Volgens Freshfel is toekomstige groei vooral gebouwd op vooral twee pilaren: Duurzame productie en de duidelijke gezondheidseffecten van groente en fruit. “De ontwikkeling van innovatie zal één van de sleutels zijn voor de sector om toekomstige kansen te grijpen.”

Reeks aan innovaties

In een persverklaring, waarin optimisme de boventoon voert, somt Freshfel de innovaties op waaraan de sector werkt. Nieuwe duurzame productiemethodes vallen in de smaak bij consumenten. Ook passen nieuwe oplossingen en technieken bij een verbeterde bewerking, opslag en logistiek. Ook zijn er nieuwe technieken die direct contact met de klant mogelijk maken. Voor marketing liggen er grote kansen, stelt Freshfel, maar ook voor veredeling. Er komen veel nieuwe technieken om de juiste smaak en textuur te creëren voor de vraag van consumenten nu en in de toekomst.

Consumptiemonitor

Freshfel houdt een eigen Europese consumptiemonitor bij en meldt daarin de laatste jaren stelselmatig tegenvallende tendensen over groente en fruitconsumptie. Dat zal veranderen, stelt de organisatie die dinsdag 7 februari een bijeenkomst hield op de beurs Fruit Logistica in Berlijn.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin