FrieslandCampina wil drankenfabrikant Riedel verkopen. Het bedrijf wil nog meer nadruk leggen op het zuivelportfolio.
Riedel, dat in Nederland marktleider is op gebied van houdbare en gekoelde vruchtensappen en vruchtendranken, realiseerde vorig jaar een omzet van € 125 miljoen. Wat de verkoop moet opbrengen, is nog onduidelijk.
Meer nadruk op zuivelportfolio
CEO Roelof Joosten: “Naar aanleiding van de actualisering van onze concernstrategie route2020, waarbij we meer nadruk leggen op het zuivelportfolio, onderzoeken we de verkoop van onze vruchtensappen en vruchtendrankenactiviteiten. Onze fabrikant Riedel heeft zich sinds het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw in Nederland ontwikkeld tot marktleider in houdbare en gekoelde vruchtensappen en -dranken. De professionele en betrokken medewerkers hebben aan dit succes bijgedragen. FrieslandCampina wil ervoor zorgen dat Riedel goed gepositioneerd is om in te spelen en te reageren op veranderende klanteisen en consumptiegewoonten. Daarom zijn wij ervan overtuigd dat het belangrijk is dat Riedel een volgende stap zet in zijn ontwikkeling.”
Volgens een woordvoerder van FrieslandCampina is vooralsnog alleen sprake van een onderzoek naar eventuele verkoop. Daarvoor is nog maar net opdracht toe gegeven. Een consortium met daarin bank J.P. Morgan voert dat onderzoek uit. Het moet in de loop van 2017 tot helderheid leiden omtrent het definitieve lot van Riedel. Op dit moment wordt nog niet gesproken met eventuele geïnteresseerden, stelt FrieslandCampina.
Appelsientje
Riedel is sinds 1879 actief en introduceerde in 1973 zijn eerste vruchtensappen onder het merk Appelsientje. Daarna volgden andere merken, zoals Taksi, CoolBest en DubbelFriss. Ook produceert Riedel sportdrank onder de merknaam Extran. Riedel is gevestigd in Ede met eigen productie- en verpakkingsfaciliteiten.
De geconsolideerde netto-omzet van de vruchtensappen- en vruchtendrankenactiviteiten in 2016 bedroeg ongeveer € 125 miljoen. Bij Riedel werken 200 mensen en het bedrijf maakt momenteel deel uit van de business group FrieslandCampina Consumer Products Europe, Middle East & Africa.
Medewerkers, ondernemingsraad, vakbonden, klanten en leveranciers zijn geïnformeerd.