De Franse teler Gauthier Thevenon besloot in 2021 te investeren in een wiedrobot. Hij kocht een ‘Oz’-robot van de Franse fabrikant Naïo Technologies. Hij heeft nu anderhalf seizoen met de Oz gewerkt.
“Het is maar goed dat we de robot destijds hadden!” Gauthier Thevenon is al meer dan 10 jaar teler. In 2021 investeerde hij in de Oz-robot voor wiedwerkzaamheden. Kort daarna kreeg Gauthier een ongeval. Dat dwong hem het gebruik van de machine te intensiveren. Gauthier vertelt hoe de veelzijdigheid van Oz hem in staat heeft gesteld de werkdruk op zijn bedrijf te verminderen.
Lees verder onder de foto‘s
Wat was de belangrijkste reden om een autonome robot aan te schaffen?
“Om de onkruiddruk onder controle te houden, gebruikte ik een cultivator op wielen en een elektrisch aangedreven schoffelmachine. Dit werk was erg fysiek en tijdrovend, en ik kon het met mijn blessure niet meer doen. Daarom moest ik kiezen tussen extra personeel inzetten of investeren in een beter systeem voor de onkruidbestrijding onkruidsysteem. Goed personeel is lastig te vinden en het zou te duur zijn.
Hoe heb je deze technologie leren kennen?
Twee jaar geleden nam ik contact op met mijn dealer om een oplossing te vinden . Hij vertelde me over de Oz-onkruidrobot. In het begin was ik nogal sceptisch, dus ik heb veel video’s bekeken voordat ik naar een demonstratie ging. Nadat ik de robot zelf had getest, realiseerde ik me dat dit precies de machine was die ik nodig had.”
Hoeveel tijd kostte het om aan de robot te wennen?
“Als je de robot koopt, krijg je een dag training van een expert. De training bestaat uit het laten zien hoe we onze eigen taakkaarten voor de robot kunnen maken en het instellen van de werktuigen.”
Hoe gebruiksvriendelijk is het?
“De robot is zeer gemakkelijk te hanteren en na deze training zijn we volledig autonoom. Het verplaatsen van de robot en de aanpassing van de werkdiepte van de werktuigen gaat met een afstandsbediening. Om met de robot aan de slag te gaan, hoeven we alleen de juiste kaart te selecteren. Dat is niet heel ingewikkeld.”
Hoe ging het toen je echt met de robot ging werken?
“Door mijn ongeval aan het begin van het seizoen was het belangrijk dat de robot zo snel mogelijk in bedrijf te stellen. Het voldeed snel aan de doelstellingen voor het wieden en werd al snel gebruikt voor andere taken, als zaaien en het trekken van plantsleuven.”
Welke problemen kwam je tegen?
“In het eerste jaar waren enkele problemen met de noodknop, een doorgebrande printplaat en het wegvallen van het GPS-signaal.”
Hoe is service en onderhoud geregeld?
“De service en het onderhoud worden rechtstreeks beheerd door de fabrikant. Wij betalen € 1.200 abonnementskosten. Dat is inclusief, toegang tot een hotline, updates en de kaartenservice. Bij alle onverwachte gebeurtenissen worden problemen binnen een uur telefonisch opgelost of binnen 24 uur ter plaatse door een Naïo-monteur.”
Moest je de manier waarop je je gewassen teelt veranderen voor de robot? Of het bedrijfsbeheer?
“Aanvankelijk teelde ik groenten op bedden, met een trekker om die te maken. Nu teel ik alleen in rijen. Omdat geen trekkerspoor meer nodig is, geeft de nieuwe teeltwijze ruimtebesparing voor kleine gewassen als peen of radijs Voor de grotere gewassen, zoals sla of courgette, kan de robot alleen tussen de rijen werken. ”
Hoe gebruik je de robot?
“Elke ochtend hang ik de benodigde werktuigen aan de Oz en programmeer ik de robot om naar het perceel te gaan. Dan kies ik de kaart, stel de werkdiepte in en hij is klaar om zelfstandig te werken met een snelheid van 1,8 kilometer per uur. Gedurende deze tijd kan ik iets anders gaan doen. Als het werk klaar is of er zich een probleem voordoet, stuurt Oz mij een sms. In het hoogseizoen werkt de robot 4 dagen per week.
Waarvoor wordt de robot nu gebruikt?
“In het begin werd de robot alleen gebruikt voor het wieden. Na een paar maanden realiseerde ik me dat het veel meer mogelijkheden bood. Hoe meer uren de robot werkt, hoe meer tijd ik overhoud om andere dingen te doen. Dus heb ik snel andere extra werktuigen aangeschaft en de gebruiksfrequentie verhoogd om het onkruid op het juiste moment te kunnen bestrijden.”
Kunt je aangeven hoe goed of nauwkeurig de robot navigeert?
“Zelfs als ik de grond voorbewerk met de trekker en een rotorkopeg, kunnen de oneffenheden van de grond de stabiliteit van de robot beïnvloeden, ondanks de dubbele wielen. De fabrikant claimt een RTK-nauwkeurigheid van 1 tot 2 centimeter. Ik zou zeggen dat het eerder 3 tot 4 centimeter is. Maar de nauwkeurigheid van de robot is veel beter dan wat ik handmatig of met de trekker deed. Alle zaailingen en voren zijn recht, het wieden gebeurt veel efficiënter omdat ik daar sneller mee kan beginnen.”
Hoe stel je je zich de robot de komende jaren voor?
“Er zijn twee taken die ik zou willen dat de robot verbetert: helpen bij de oogst en planten. Het planten gaat nog steeds nog steeds handmatig. Voor het oogsten van selderij heb ik geëxperimenteerd met een lichtmes achter de robot. Dat is tot nu toe het enige product waarmee de robot me helpt. Ik heb een ook gekeken naar de mogelijkheden van transport met een transportwagen, maar die was niet stabiel genoeg en ik wil niet het risico lopen de gewassen te beschadigen.”
Welk advies zou je andere telers geven die overwegen een robot te kopen?
“Ik vind het belangrijk om aaneengesloten percelen te hebben, het liefst met eigen toegangspaden. Dat vergemaklkelijkt de logistiek Verder is het zinvol om de machine op het eigen bedrijf te testen om er zeker van te zijn dat alles werkt in de grond op het bedrijf en of de GPS-ontvangst goed is.