De Franse productie van groenten en fruit zonder residu of gebruik van middelen groeit snel. Telers ontvangen een meerprijs van 20 tot 30% vergeleken met gangbaar.
Dat blijkt op de Fruit Logistica in Berlijn. In de Franse hal van de handelsbeurs staan de telersorganisaties met verschillende initiatieven. Telers in het Westen van Frankrijk hebben de teelt zonder middelen uitgebouwd onder het merk ‘Cultivees Sans pesticides’. In het Zuiden is het logo ‘Zero residu de pesticides’ bezig aan een opmars. Het is een alternatief voor biologische duurdere producten en wordt in Frankrijk ‘de derde manier’ genoemd.
Meerprijs voor teler
Productie zit namelijk tussen de gangbare teelt en biologisch in en leidt tot een meerprijs van 20 tot 30%, zegt Julie Vergnaud, commercieel manager van telersorganisatie Les Payans de Rougeline. „Wij zijn de partij die het logo ‘Zero residu de pesticides’ en teeltwijze heeft ontwikkeld, maar ondertussen zijn 50 bedrijven aangehaakt.” Zo is ook Blue Whale aangesloten, een grote Franse appelafzetorganisatie.
Lees verder onder de tweet.
En route vers une alimentation plus saine […]
Un label « cultivées sans pesticides » est en train d'émerger pour les tomates bretonnes https://t.co/05XO5TgLMV#food #pesticides #HealthyFood #FoodForChange #foodiegram pic.twitter.com/lrUrSPvBYB— Agricool (@_agricool) February 4, 2019
Groter areaal tomaten
In het Westen van Frankrijk verwacht telerscoöperatie Prince de Bretagne dit jaar het areaal tomaten dat op deze manier geteeld wordt, te verhogen naar 40%. Vorig jaar was dat 10%. Bij Les Payans de Rougeline wordt die groei over meerdere jaren uitgesmeerd. Dat is ook om het merk niet te overvoeren en een meerprijs van 20 tot 30% te behouden ten opzichte van gangbaar. De afzetorganisatie zegt dat telers die meerprijs ook nodig hebben om plagen aan te pakken zonder gebruik van middelen.
Teeltwijze samen ontwikkelen
Beide afzetorganisaties werken – los van elkaar – samen in unies van afzetpartijen om beide teeltwijzen gezamenlijk te ontwikkelen. Zo heeft Prince de Bretagne nu 30 producten met het logo ‘Cultivees Sans pesticides’. Het aandeel van de afzet voor alle producten gemiddeld is circa 10%, nog altijd kleiner dan het volume biologisch binnen de organisatie. Bij tomaten is de groei dus sterker en kan op een aandeel van 40% uitkomen dit jaar.