ROTTERDAM – Koningin Máxima opent woensdagmiddag officieel de indrukwekkende Markthal in Rotterdam. Distrifood ging een dag eerder al kijken en maakte een uitgebreide fotoreportage van een overweldigend verspaleis.
De Markthal, in de vorm van een boog met 228 appartementen erin, moet een belangrijke blikvanger worden voor Rotterdam. Er zijn in totaal 96 units met voornamelijk levensmiddelen. Van landelijke ketens als Multivlaai en De Groene Weg tot lokale kampioenen als Schmidt Zeevis en wildhandel Treuren en rechtstreekse verkoop van groente en fruit door een collectief uit Goeree-Overflakkee. Ook traditionele marktverkopers hebben kramen gehuurd op de nieuwe permanente en overdekte markt. Zowel klanten op zoek naar kwaliteit als klanten op zoek naar lage prijzen moeten aan hun trekken komen in de Markthal.
Zeven miljoen bezoekers
De hal ligt zo’n beetje tussen de Koopgoot en station Blaak in en moet jaarlijks tussen de 4,5 en zeven miljoen bezoekers gaan trekken. Inmiddels is 85 procent van de kramen verhuurd. Alle huurappartementen zijn weg en van de koopappartementen is 60 procent verkocht. De grootste parkeergarage van Rotterdam, met ruim 1200 plaatsen, ligt onder de Markthal en geeft rechtstreeks toegang tot de hal, maar ook tot de Albert Heijn, Etos en Gall & Gall die onder de Markthal gevestigd zijn. De supermarkt en de hal zijn zeven dagen per week geopend en moeten publiek uit de wijde omtrek van Rotterdam gaan trekken.
Blikvanger
Het gebouw is veertig meter hoog, 114 meter lang en 71 meter breed. Aan de zijkanten zijn foodgerelateerde winkels en horeca gevestigd. Absolute blikvanger van het gebouw is het kunstwerk dat over het hele plafond is aangebracht. Opvallend is dat bewoners van de appartementen vanuit hun raam zicht hebben op de hal. Mogelijk komen er soortgelijke projecten in Amsterdam en Den Haag, hoewel daar veel tijd overheen kan gaan. In totaal is tien jaar gewerkt aan de planning en bouw van de Rotterdamse hal.