Het tennistoernooi Wimbledon zorgt voor zo’n sterke aardbeienvraag dat dit ten koste gaat van de aandacht voor andere Britse zachtfruitsoorten in die weken.
De Engelse eigen productie van aardbeien dekt maar 12 procent van de vraag naar aardbeien, zodat buitenlandse zachtfruitleveranciers profiteren ten koste van Britse telers van andere soorten zachtfruit. De Britse Campaign to Protect Rural England (CPRE) pleit daarom voor een bredere focus op zachtfruit rondom het tennistoernooi. De organisatie stelt dat in het Britse vakblad Fresh Produce Journal.
Ook dit jaar planden veel supermarkten een aardbeienactie rondom het tennistoernooi. Zo’n 15 procent van de totale Britse aardbeienoogst wordt verkocht in de twee toernooiweken. Marks & Spencer, Waitrose en Sainsbury’s meldden alle drie hogere omzetten deze afgelopen weken. Toch waren de prijzen in de eerste toernooiweek niet abnormaal. Op de Britse groothandelsprijzen bleven de prijzen op of iets onder het niveau van 2012. Toen was de hysterie rondom de latere winnaar Andy Murray echter nog niet op gang gebracht.