Een tegenstem van FNV- Bondgenoten-vertegenwoordiger M. Jansen in de commissie voedingstuinbouw (PT) zorgde ervoor dat verlenging van de imagocampagne It’s Alive van de baan lijkt.
Met een combinatie van tv-sportjes en een driedimensionale website poogt de tuinbouw jongeren te bewegen te solliciteren in de tuinbouw.
Dinsdag waren voorstanders van verlenging van de campagne verwonderd dat FNV tegen verlenging is, terwijl de campagne om arbeid gaat en betaald wordt door werkgevers. Tijdens de commissievergadering Voedingstuinbouw gaf Jansen als reden voor de tegenstem dat er nu teveel mis is in de tuinbouw. Ze doelde daarbij om het vervangen van vast personeel door uitzendkrachten, maar ook de problemen met arbeid in de champignonsector. “Deze campagne past niet goed bij de problemen waar de sector nu voor staat”, stelde Jansen.
Door de opstelling van FNV Bondgenoten lijkt LTO aan het langste eind te trekken. Vertegenwoordigers van de paddenstoelentelers, glasgroente- en vollegrondsgroentenbedrijven lieten weten niets te zien in de promotiecampagne, omdat dit niet tot de kerntaken van het Productschap Tuinbouw behoort. CNV-vertegenwoordiger Jacco Vooijs (werkzaam bij FresQ) probeerde tegenstanders nog te overtuigen door te wijzen op successen. “Het heeft geleid tot 45.000 bezoeken van de website van jongeren van buiten het groen onderwijs en tot 1.100 sollicitatiebrieven.” Ook handelskoepel FrugiVenta noemde de prijswinnende campagne belangrijk. Secretaris Michiel Gerritsen wees erop dat vorig jaar één campagne is gevoerd met spotjes op tv. Doordat er twee rondes gepland waren, was ruim 3 ton over van vorig jaar. Ook dat kon de tegenstanders LTO en FNV niet op andere gedachtes brengen. Het PT gaat zich nu beraden op de campagne.