Plakkertjes op extra foute producten zijn effectiever om het milieu vooruit te helpen dan labels op extra goede producten. Dat is de kern van het proefschrift van de Wageningse marktonderzoeker Ynte van Dam.
In de supermarkt is het moeilijk kiezen tussen de producten die allemaal gewoon best wel oké tot en met écht enórm oké zijn. Marktonderzoeker Ynte van Dam concludeert dat positief labelen – bijvoorbeeld met het EKO-keurmerk – voor veel consumenten zelfs averechts kan werken.
Van Dam promoveerde gisteren in Wageningen promoveerde op het onderzoek ‘Duurzame consumptie en marketing’. Hij merkte dat zo’n toplabel de lat wel erg hoog legt. De niet van binnenuit al zeer gemotiveerde EKO-fan kan gaan denken: ‘Snobistische duurdoenerij, daar doe ik niet aan mee. Gewoon goed is goed genoeg’.
Schoonmaak van onderaf
Promovendus Van Dam suggereert een schoonmaak van minder duurzame producten van onderaf. Consumenten zijn namelijk wél veel makkelijker te porren voor het laten liggen van producten die écht knap fóút zijn.
Zeg maar het spul dat scheert langs de ondergrens van wat wettelijk nog mag. Vlees van wat Wakker Dier de plofkip noemt. Druiven uit landen waar ze nog standaard elke oneven dag preventief spuiten. En bloemen van ver weg waar het oogstpersoneel minder dan een euro per dag verdient. Het mág, maar wenselijk kun je het niet noemen.
Stoplichtlogo: fout is rood
Je kunt dat soort foutachtige producten aanduiden met bijvoorbeeld stoplichtlogo’s. Oké is groen. Gewoon is oranje. En nog-maar-net-legaal is rood. Iets dergelijks wordt al druk bepleit voor producten die minder goed zijn voor de gezondheid. Zoveel zout of zoveel suiker krijgt dan ook een rood stoplicht.
Het hoeft de Nederlandse groente- en fruitteler niet te beangstigen. Als het gaat om gezondheidsscores staan voor Nederlands product alle lichten op groen. En voor duurzaamheid meestal ook.
Liever dan katterig te doen over het verschil tussen gangbaar en biologisch, zouden de Nederlandse tuinders zich met zijn allen actiever kunnen distantiëren van het weinig duurzame ondereind van de versmarkt.