Nederlandse afzet- en exportbedrijven werken aan nauwere banden met Chinese inkopers van groente en fruit.
Twee weken geleden kwam een handelsdelegatie uit China naar Nederland om Nederlandse bedrijven te ontmoeten. Acht bedrijven uit China legden in die drie dagen via ondermeer ‘speeddates’ contacten in Nederland voor uien, fruit en groenten, stelt handelskoepel Frugi Venta. De volgende stap is dat de Nederlandse ambassade in Peking nu nazorg gaat doen door vervolgcontact te leggen met deze bedrijven. Het is de bedoeling om in 2013 ook een handelsmissie naar China te organiseren.
Die directe contacten tussen bedrijven kan helpen het Chinese vasteland te ontsluiten voor groente en fruit uit Nederland, aldus beleidsmedewerker Inge Ribbens. Het kan bijdragen aan ‘interne lobby’ als deze bedrijven bij Chinese diensten aangeven dat ze Nederlandse groente en fruit willen kopen.Eén van deze bedrijven is een snelgroeiend internethandelsbedrijf Fruitday.com. De sector hoopt in 2013 voor het eerst ook Conferenceperen naar China uit te voeren, al tempert Frugi Venta al te hoge verwachtingen. “We hebben gemerkt dat prijs heel belangrijk is. Het overgrote deel van de bevolking moet van weinig rondkomen.”
Het programma kwam tot stand met subsidie van de Nederlandse landelijke overheid. Hoewel de handelsmissie geïnitieerd was door Frugi Venta, werd de organisatie uitbesteed.