De Europese bundeling van afzetorganisaties is nog niet van de grond gekomen.
Vorig jaar december werd de oprichting bekend gemaakt van Freshcoop, met daarin het Belgische LAVA en Franse Cerafel. De gezamenlijke organisaties vertegenwoordigen ruim 2700 producenten die samen 700.000 ton groenten vermarkten voor een waarde van vier miljard euro.
Een jaar later blijkt de erkenning nog niet geregeld. Naarmate meer lidstaten betrokken zijn, wordt ook de controle veel moeilijker. Zo is niet duidelijk of Vlaanderen moet opdraaien voor eventuele fouten die in het buitenland gebeuren. Tot op heden werd om die reden nog geen erkenning aan Freshcoop toegekend omdat nog een aantal knopen moeten ontward over de samenwerking met de Frans autoriteiten, zo stelt het Vlaamse ministerie van landbouw.
De oprichters van Freshcoop willen de samenwerkingsplannen uitbreiden naar Spanje, Italië, Denemarken Italië en Nederland. Voorlopig zullen LAVA en Cerafel de formule uittesten met de merken Flandria en Prince de Bregagne.
In een eerste fase wil Freshcoop vooral bijdragen tot een uitwisseling van marktinformatie en optimalisering van de klokverkoop. Ook op het gebied van onderzoek en ontwikkeling hoopt men de nodige synergie te kunnen ontwikkelen.