Europa heeft momenteel te kampen met een overschot aan bananen.
Dat heeft duidelijk gevolgen voor de wekelijkse prijzen. Dat meldt bananenhandel en saladefabrikant Chiquita in haar kwartaalbericht. Chiquita zegt daarin ook dat het bij de productie van salades last heeft van hogere inkoopprijzen door de ongunstige weersomstandigheden.
Chiquita zelf is er wel in geslaagd in Europa bij lagere prijzen hogere seizoensprijzen te bedingen. Tegelijk heeft het bedrijf het evenwicht tussen vraag en aanbod ‘verder weten te optimaliseren.’ In Noord-Amerika werden meer bananen verkocht, zowel in volume als in opbrengsten uitgedrukt. Volgens de een jaar geleden aangetreden topman Ed Lonergan is dat te danken aan ‘onze commitment voor kwaliteit, service en innovatie.’ Bananen nemen daarmee alles bij elkaar 458 miljoen dollar van de omzet voor hun rekening. Wat salades en gezondheidssnacks betreft, kwamen zowel volume als marktaandeel voor het tweede achtereenvolgende kwartaal hoger uit.
Chiquita kon al met al het derde kwartaal afsluiten met een verlies van 18 miljoen dollar ofwel circa 13,4 miljoen euro. Een jaar geleden werd in die periode nog 67 miljoen dollar verlies geleden. De omzet lag met 723 miljoen dollar op vrijwel hetzelfde niveau als vorig jaar. Lonergan tekent daarbij wel aan dat zijn bedrijf blijft kampen met tegenwind, onder meer door hogere inkoopkosten. ”De strategische veranderingen die we in het afgelopen jaar hebben doorgevoerd zullen ons bedrijf beter in staat stellen om de marktomstandigheden waar we de rest van dit jaar mee te kampen hebben te doorstaan.”