Na de verruiming van het budget voor schoolfruit heeft het Europese Parlement dinsdag gestemd voor verruiming van het promotiebudget voor agrarische producten, waarbij een belangrijk accent ligt op groente en fruit.
Het budget groeit van 60 miljoen euro naar 200 miljoen in 2020, stelt de koepel voor Europese handelsbedrijven Freshfel. Eerder werd al bekend dat voor het schoolfruitprogramma het budget wordt opgeschroefd van 90 naar 150 miljoen euro. Voor beide programma’s geldt dat de bijdragen per programma opgevoerd worden. Voor het promotiebudget geldt verder het makkelijker wordt voor lidstaten om samen een programma op te stellen en om buiten de EU aan promotie te doen.
Koepel Freshfel noemt dat een stap in de goede richting. Het compromisvoorstel van het Europees Parlement wordt komende weken verder uitgewerkt door het parlement de Raad van Ministers en de Europese Commissie. Volgens secretaris Philippe Binard ontstaan nieuwe mogelijkheden om de consumptie van groente en fruit te verhogen in de EU. Die consumptie staat onder druk de laatste jaren.