De EU zal naar verwachting 80% van het campagnebudget voor Conferencepromotie op de Duitse markt op zich nemen.
Dat betekent extra steun voor de fruitsector die normaal op 50% bijdrage kan rekenen. De campagne van Nederland en België loopt de komende drie jaar, waarvoor een bijdrage van 1,3 miljoen euro is aangevraagd. Het is de tweede verlenging van de campagne die sinds 2012 loopt. Toen droeg de EU 900.000 euro bij voor een 3-jarige campagne van 1,8 miljoen euro. Eind dit jaar wordt het precieze bedrag bekend voor de komende campagne.
Marktaandeel
Op die Duitse markt kan Conference marktaandeel winnen. Nu wordt de Duitse markt nog vooral door Italiaanse peren gedomineerd. Op groothandelsmarkten zijn de Italiaanse rassen zoals Abate Fetel goed voor ruim 50% van het aanbod en blijft Conference steken op 5%. Dat was overigens anders in week 26 toen Conference de klok sloeg op deze markt. Het marktaandeel bedroeg toen 75% vanwege de beperkte beschikbaarheid van andere rassen.
Knackig
De promotie bestaat voornamelijk uit tastings op de winkelvloer en deelname op beurzen. Met de slogan “Conference, altijd een goed idee”, een website en informatieflyers worden consumenten gewezen op de veelzijdigheid van Conference. Daarbij wordt de nadruk gelegd op de eigenschap dat deze peer zowel hard (knackig frisch) als zacht (saftig suss) lekker smaakt.
De vervolgcampagne start begin 2017 en de uitvoering ligt in handen van VLAM en GroentenFruitbureau. In Nederland heeft de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) ervoor gezorgd dat de campagne, naast de bijdrage van NFO en VLAM, wordt meegefinancierd door negen Nederlandse fruitexporteurs, te weten: Fruitmasters, the Greenery, Veiling Zuid Limburg, Veiling Zaltbommel, Best of Four, Timmermans bv, Jan Oskam bv, Groda bv en Gebr. Van Blijderveen bv.