Doorgaan naar artikel

Enjoy, it’s from Europe!

Met de kreet ‘Enjoy, it’s from Europe!’ promoot de EU duurzame en gezonde agrarische producten van Europese bodem.

De promotiecampagnes hebben als doel om de afzet en het bewustzijn van Europese agrarische producten te bevorderen. Bij de campagne snijdt het mes aan twee kanten: enerzijds de bevordering van de Europese afzet richting nieuwe markten en doelgroepen (marketing), anderzijds de bevordering van het bewustzijn over de kwaliteit en duurzaamheid van het Europese agrarisch product (communicatie).

Collectieve promotiecampagne voor zachtfruit

Op de Landelijke Aardbeiendag 2024 heeft een groep van aardbeientelers en bessentelers vanuit ZLTO samen met Glastuinbouw Nederland, NFO, Stichting Berry Promotions, Simply the Bes en GroentenFruit Huis deze ‘Europese handschoen’ opgepakt om samen met veiling en handel (!) een collectieve promotiecampagne op te zetten voor zachtfruit, gericht op de lage landen. Op basis van 80%-dekking onder de afzetorganisaties van NL geproduceerd product is een bedrag van € 120.000 per jaar toegezegd voor de jaren 2025 tot en met 2027. Daarmee komt het totaalbedrag van de promotiecampagne mét EU-bijdrage uit op € 400.000 per jaar.

In de afgelopen maanden hebben we als projectteam hard gewerkt aan de opzet van onze campagne. Dat leidde ertoe dat we op 10 mei om 10.00 uur onze officiële aanvraag voor deze promotiecampagne bij de EU hebben ingediend. De Europese instantie heeft tot september de tijd om alle aanvragen te evalueren. Uiterlijk in oktober 2024 weten we of onze aanvraag ook de goedkeuring kan wegdragen.

Gezond, vers en gemak

De promotiecampagne zou dan vanaf 1 januari 2025 van start gaan. Onze kernboodschap luidt: ‘Europees zachtfruit; vers, gezond en gemak op ieder moment van de dag!’. De campagne dekt al het zachtfruit van eigen bodem af, onder de categorienaam ‘berries’. Daaronder vallen: aardbei, framboos, bessen en braam. Binnen de campagne vallen diverse EU-erkende duurzaamheidskeurmerken van biologisch tot PlanetProof en GlobalGap. Er is bewust gekozen voor de top-voedselwaarden van jongvolwassenen (18-45 jaar): gezond, vers en gemak. Onze producteigenschappen sluiten naadloos aan op deze voedselwaarden: vers, weinig/geen verpakking, ready to eat, voedzaam en kleurrijk.

Hoopvol kijken we uit naar een positief signaal vanuit Brussel voor deze campagne. We hoeven er niet op te wachten, want we zijn immers iedere dag ambassadeur van deze mooie zachtfruitsector!

Share this

Afbeelding
Henny van Gurp

netwerkcoördinator zachtfruit en programma-manager Kennis in je Kas bij Glastuinbouw Nederland

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin