De Nederlandse start-up DENS denkt een techniek te hebben gevonden waarmee boeren op eigen bedrijf brandstof kunnen maken voor hun waterstoftrekker. Dit gebeurt via een omweg met mierenzuur. Een potentiële concurrent van de elektrische trekker.
Stel je voor: op je eigen bedrijf een brandstof maken die in je trekker wordt omgezet in waterstof en vervolgens stroom. De uitstoot dient weer als grondstof voor nieuwe brandstof. Dankzij de Nederlandse start-up DENS kan dit zomaar werkelijkheid worden.
Elektrisch aangedreven trekkers vormen nog geen serieuze concurrentie voor diesel. Die wint het op eigenlijk alle terreinen, behalve de uitstoot: efficiëntie, cost of ownership, duurzaamheid, praktische toepasbaarheid.
Nadelen waterstof
En waterstof dan? Volgens velen als energiedrager dé oplossing: schoon, efficiënt en je kunt er oneindige hoeveelheden van maken. Echter, aan waterstof kleven enkele – zwaarwegende – nadelen. Waterstof is bijvoorbeeld zo extreem vluchtig, en dus niet langdurig op te slaan.
Opslag is navenant duur, en niet zonder risico’s, met druk van 200 bar (in een opslagtank) tot 900 bar (voor het naar een tankstation gaat). Dat maakt dat waterstof als energiedrager niet bepaald gebruiksvriendelijk is, zoals diesel.
Start-up DENS
“Dus moeten we naar een andere energiedrager toe”, zegt Max Aerts, samen met Tijn Swinkels oprichter van Dutch Energy Solutions, oftewel DENS. Deze in Helmond op de Automotive Campus gevestigde start-up borduurde voort op een studie-opdracht van de TU Eindhoven en ontwikkelde hydrozine-omvormers. Met die omvormer is naar behoefte waterstof te produceren. De grondstof is hydrozine, dat feitelijk 100% duurzaam geproduceerd mierenzuur is. Het is dus ruim voorradig, en opslag kan in conventionele opslagtanks.
Permanente energiedrager
De reformer, of omvormer, van DENS splitst HCOOH (mierenzuur) in H2 (waterstof) en CO2 (koolzuurgas). De waterstof gaat vervolgens naar een brandstofcel die het omgezet in elektriciteit. Het ‘afval’ is gewoon water, samen met de eerder gescheiden CO2 geschikt om opnieuw HCOOH te maken. Daarmee is mierenzuur een permanente energiedrager. Krijgt DENS dit (ook economisch) praktijkrijp, dan kun je de brandstof zelf produceren. Of anders gewoon aanschaffen en opslaan. Met nul emissie. Voor het zover is, moeten nog een paar problemen getackeld worden. Om te beginnen moet de prijs van mierenzuur nog een stuk omlaag om te concurreren met diesel.
Generatoren
“De kostprijs is nu nog een stuk hoger ten opzichte van een massa-geproduceerde verbrandingsmotor”, geeft Aerts aan. DENS focust bovendien eerst op stationaire toepassingen in de vorm van generatoren. Later wil DENS uitbreiden naar mobiele toepassingen als graafmachines, overslagmachines en – hopelijk – landbouwmachines. Aerts: “De potentie voor de agrarische tak is enorm. In theorie zou een boer op zijn eigen erf mierenzuur kunnen maken, waarmee alle machines op en rond het erf aangedreven kunnen worden.”
Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie/